شناسهٔ خبر: 106062 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان گلستان مطرح کرد:

ایجاد شهرک‌های جدید در راستای دستیابی به هدف نهضت ملی مسکن در گلستان/ نام‌نویسی بیش از ۵میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایجاد شهرک‌های جدید در راستای دستیابی به هدف نهضت ملی مسکن در گلستان را امری ضروری خواند و گفت: در سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است که براساس اعلام‌ها هر نفر واجد شرایط می‌تواند تا سقف ۷۰ میلیون تومان دریافت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، روز جمعه سیزدهم اسفندماه، با حضور در آئین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه ۴۸۸ واحدی طرح نهضت ملی مسکن شهر گرگان، در جمع خبرنگاران گفت: براساس آماری که از سامانه دریافت کرده‌ام، ثبت نام بالغ بر پنج میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن صورت گرفته است که بخشی از این میزان به مجردان اختصاص دارد. 

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از این ثبت‌نام کنندگان در مرحله پالایش حذف شوند، عنوان کرد: با این حال در فرم "ج" تغییراتی ایجاد کردیم تا مردم با سهولت بیشتری نسبت به نام‌نویسی و دریافت مسکن اقدام کنند. به طور مثال کسانی که کمتر از ۱۰ سال مالک خانه بودند، عملا نمی‌توانستند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند یا برای اسکان در شهرها بیش از پنج سال سکونت لازم بود و مجردان نیز اجازه ثبت نام نداشتند، امروز اما این فرمول تغییر کرده است. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز اما کسانی که حتی سه سال در یک شهر سکونت داشته باشند نیز با دریافت تاییدیه از سازمان تامین اجتماعی و شورای شهر می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

قاسمی نرخ اجاره‌ها در کشور را بسیار بالا خواند و گفت: متاسفانه مردم توان پرداخت ندارند و علت اصلی این قیمت‌ها این است که عرضه و تقاضای مسکن با یکدیگر متفاوت شده است.

وزیر راه و شهرسازی از وجود هشت میلیون مستاجر در کشور خبر داد و گفت: راه اصولی این است که مسکن ساخته شود تا میزان عرضه افزایش یابد، از این رو طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند در راستای متعادل سازی نرخ اجاره‌ها کمک کننده باشد؛ همچنین علاوه بر این در سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن در نظر گرفته است تا به نیازمندان و متقاضیان کمک شود و براساس اعلام‌ها هر نفر واجد شرایط می‌تواند تا سقف ۷۰ میلیون تومان دریافت کند.

قاسمی، همچنین در آئین کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه ۴۸۸ واحدی طرح نهضت ملی مسکن شهر گرگان، گفت: سهم چهارساله گلستان در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۹۰ هزار واحد است و یکی از محدودیت‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های شمالی محدودیت زمین است، در حالی که در بسیاری از استان‌ها ممکن است این مساله وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت‌های استان گلستان در بحث تامین زمین، گفت: این استان امروز آماده بارگذاری ۲۶ هزار واحد است که این میزان بیشتر از سهم تعیین شده در سال اول است و امیدوارم این عملیات امروز در مرکز استان و شهرهای مختلفی که پیش‌بینی شده است، آغاز شود.

قاسمی با تاکید براینکه باید به زودی سقف دو میلیون مسکن و زمین تهیه و آغاز شود، عنوان کرد: دستوراتی نیز در خصوص بحث تامین زمین داده شده است، چراکه برای رسیدن به هدف مطلوب نیازمند ایجاد شهرک‌های جدید هستیم که در این راستا چند محدوده انتخاب شده است و به زودی در استان بحث کاربری آن را شورای برنامه ریزی استان طی خواهد کرد تا در شورای عالی شهرسازی معماری آن را تصویب کنیم؛ از این رو درخواست می‌کنم به سرعت این امر اتفاق افتد تا بتوانیم شهرک‌های جدید را در راستای نیازها ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: چه در بحث تغییر کاربری و چه همکاری با بخش خصوصی و چه دیگر بخش‌ها حتماً زمین از موضوعاتی است که باید تامین شود؛ امیدوارم با تلاش‌های صورت گرفته به زودی شاهد شروع بخش‌های دیگر نیازهای استان و مردم باشیم، چراکه مسکن مساله‌ای جدی است و نرخ اجاره‌ها نیز بسیار بالا است. از این رو فرصت بسیار خوبی در نهضت ملی مسکن ایجاد شده است تا بتوانیم کسانی که فاقد مسکن هستند را صاحبخانه کنیم و اگر مردم در نهضت ملی مسکن صاحبخانه نشوند، شاید این کار هرگز اتفاق نیفتد.