شناسهٔ خبر: 106386 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در اجرای دستور رئیس جمهور در سفر هفته گذشته به استان گلستان؛

اعتبار لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان در دولت تصویب شد

خلیج گرگان در اجرای دستور رئیس جمهور در سفر هفته گذشته به استان گلستان مبنی بر تسریع در علاج بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، هیأت وزیران اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه هیأت وزیران، پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مواد (۱۶) و (۱۷) قانون مدیریت بحران کشور به منظور اجرای سریع علاج بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان در استان گلستان، به تصویب رسید.

لازم به یادآوری است، اله‌یار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان پیشتر در گفت‌وگویی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه ظرفیت کانال آشوراده ۷۵۰ هزار مترمکعب و ظرفیت کانال چوپوقلی ۱۳۰۰ مترمکعب است، اعتبار لازم برای لایروبی آنها را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده و با یادآوری اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۹۳ هشدار لازم را نسبت به خشک شدن خلیج گرگان داده بود، از اِهمال سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه گلایه و در عین حال ابراز امیدواری کرد، فرصت به وجود آمده ناشی از مصوبه اخیر برای احیا این خلیج این بار از دست نرود.

یکی از مصوبات سفر هفته گذشته رئیس جمهوری به استان گلستان، تامین اعتبارات لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریا و خلیج گرگان بود که در قالب «دستور ویژه رئیس جمهوری» صادر شد. وزیر راه و شهرسازی که در جریان این سفر به همراه رئیس جمهوری از جزیره آشوراده بازدید به عمل آورده بود، ضمن بیان اینکه تصمیمات مطلوبی در این بازدید گرفته شد، لایروبی کانال‌ها را یکی از مهمترین تصمیمات اخذ شده در این بازدید خوانده بود.

رستم قاسمی گفته بود: متاسفانه مشکلات جدی در زمینه خشک شدن خلیج گرگان برای منطقه ایجاد شده است؛ از این رو بنا به دستور رئیس جمهوری مقرر شد به‌زودی لایروبی منطقه و احیای خلیج گرگان آغاز شود.

متعاقبِ این اظهار نظر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بود که لایروبی کانال‌های ورودی آب برای احیا خلیج گرگان شامل چوپوقلی و خوزینی و آشوراده، در دستور کار این سازمان بنادر قرار گرفته است. علی‌اکبر صفایی گفته بود: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متاسفانه لایروبی آن سال‌ها است مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفته بود: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.

به گفته صفایی، مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، عنوان کرده بود: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته‌اند یا خشک شده‌اند یا به شدت کاهش ورودی داشته‌اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تاکنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر  و دریانوردی تاکید کرده بود: بر اساس دستور رییس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسما به صورت ناظر آغاز خواهد شد.