شناسهٔ خبر: 10663 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری درباره تحولات ترانزیت ریلی در سال جدید؛

رشد ۹۰ درصدی ترانزیت ریلی در ۴ ماهه نخست سال/ تخفیف ۳۵ تا ۵۰ درصدی برای ترانزیت ریلی در مسیرهای مختلف

قطار باری در حالی رشد ۹۰ درصدی ترانزیت ریلی در ۴ ماهه نخست سال را شاهد هستیم که راه‌آهن برای تشویق صادرکنندگان تخفیف ۳۵ تا ۵۰ درصدی برای ترانزیت ریلی در مسیرهای مختلف در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پس از دیدار حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن با معاون وزیر راه‌آهن تركمنستان در جلسه مرزی ایستگاه سرخس٬ تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر حضور واگن‌های باری ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان امضا شد.

از ابتدای افتتاح ایستگاه سرخس در اردیبهشت ۱۳۷۵ تاكنون تنها واگن‌های كشورهای آسیای میانه و واگن‌های كشور تركمنستان اجازه تردد در این مسیر را داشته‌اند و با امضای این پروتكل مرزی با تامین بوژی یا هزارچرخ عریض توسط شركت‌های حمل و نقلی ایرانی از این پس واگن‌های ایرانی نیز امكان سیر در شبكه ریلی تركمنستان را خواهند داشت.

عاشوری در همین زمینه گفت: صادرکنندگان ما از این پس می‌توانند برای ترانزیت بار از واگن‌ قطارهای باری ایران استفاده کنند که تخفیفاتی نیز برای تشویق صادرکنندگان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به بارهایی که از آسیانه میانه به سمت بندرعباس اعزام می‌شوند ۳۵ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد٬ ادامه داد: برای ترانزیت بار از آسیای میانه به کشور پاکستان که از شبکه ریلی ایران عبور کند ۴۰ درصد تخفیف و برای مسیر ترانزیتی سرخس به ترکیه ۵۰ درصد تخفیف به صورت دو طرفه در نظر گرفته می‌شود.

عاشوری مرز سرخس را اصلی‌ترین مسیر ترانزیت ریلی کشور عنوان و اظهار کرد: در سال ۹۴ رشد ۱۵۰ درصدی در این مسیر ترانزیتی دیده شده است؛ این در حالیست که ورود قطارهای ترانزیتی ایران به ترکمنستان و پس از آن آسیای میانه علاوه بر کاهش هزینه‌های ترانزیت، مدت‌زمان جابجایی کالاهای ایرانی را نیز تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: به طور متوسط سالانه ۷۰ هزار واگن كشورهای CIS با انواع كالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در ایستگاه سرخس جابه‌جا می‌شود و قطار برنامه‌ای سرخس– بندرعباس نیز از تیر ماه امسال مسیر ۱۶۲۰ كیلومتری سرخس تا بندر عباس را در ۵۴ ساعت طی می‌كند.

ایستگاه سرخس به دلیل واقع شدن در كریدورهای شمال – جنوب (كریدور سرخس– بندرعباس و سرخس- بندر امام) و شرق – غرب (كریدور سرخس– رازی و سرخس– جلفا) از ایستگاه‌های استراتژیك به شمار می‌آید که راه اندازی قطارهای برنامه‌ای و برقراری ارتباط حمل و نقل ترانزیتی بین كشورهای روسیه، اروپای مركزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یك سو و جنوب و جنوب‌شرقی آسیا، خاورر دور، اقیانوسیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر از برنامه‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

ترانزیت ریلی یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی برای شبکه حمل و نقلی کشور است و تنها در چهار ماهه نخست امسال رشد ۹۰ درصدی در این حوزه را شاهد بوده‌ایم./

نظر شما