شناسهٔ خبر: 106677 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه‌خیز با دستور رئیس جمهور

جلسه کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه شهرسازی وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس جمهور، از دستور وی مبنی بر تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی برای رفع نقاط حادثه‌خیز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه و شهرسازی که امروز سه‌شنبه بیست و چهارم اسفندماه در محل این وزارتخانه برگزار شد،‌ اظهار کرد: طبق آمارهای ارائه شده، ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز به ویژه در شهرهای پر تردد داریم.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس جمهور از در نظر گرفتن راهکارهای بلند مدت به منظور رفع مشکلات و تصادفات جاده‌ای خبر داد و افزود: مساله مهم، بودجه اندک نقاط حادثه‌خیر بود که بر اساس دستور رئیس جمهور مقرر شد اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز وزارت راه شهرسازی برای رفع نقاط حادثه‌خیز در سال آینده تامین شود.

قاسمی با بیان اینکه تبصره ۲۳ از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود، گفت: باید سهم هر سازمان از جمله پلیس، صدا‌و‌سیما و .. در تخلفات رانندگی مشخص شود و بر اساس گزارش‌ها صداوسیما باید به صورت بیشتر و جدی‌تر به موضوع تخلفات رانندگی بپردازد تا سازمان‌ها خود را برای مقابله با تصادفات و حوادث جاده‌ای تجهیز کنند.

وزیر راه شهرسازی خاطر نشان کرد: کنترل بیشتر سامانه‌ها و افزایش دوربین‌های جاده‌ای نیز بر اساس مصوبه مجلس بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

قاسمی سه عامل اصلی برای تصادفات جاده‌ای را ذکر کرد و افزود: مشکلات جاده‌ها از جمله نقاط حادثه‌خیز و نیاز به تعریض و دو بانده کردن جاده‌ها یکی از این عوامل است که با وجود کمبود بودجه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد،‌ خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای دنیا بین ۳ تا ۶ درصد یعنی حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه نگهداری این میزان جاده خواهد بود اما کل بودجه وزارت راه و شهرسازی یک سوم این رقم است.

وزیر راه شهرسازی با اشاره به وجود ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز به ویژه در شهرهای پر تردد خاطر نشان کرد: سالی یک میلیون خودرو به جاده‌ها اضافه می‌شود و باید جاده‌های شهرهای پر حادثه و پرجمعیت با توجه به این افزایش حجم تردد، عریض شوند.

قاسمی دومین عامل تصادفات را خودروهای نا ایمن دانست و گفت: سومین عامل نیز نیروی انسانی است که نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص دارد.

وی افزود: با توجه به فرصت کوتاه باقی مانده تا نوروز ۱۴۰۱ باید تمرکز خود را بر کارهای شدنی در این مدت بپردازیم که از جمله‌ آن‌ها آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز است و برای سال آینده از همان ابتدای سال اقدامات لازم برای سفرهای نوروزی را آغاز خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت تبلیغات رسانهای در خصوص استفاده از مراکز استراحت و پذیرایی راهداری برای استراحت راننده‌ها تاکید کرد و گفت:‌ استفاده از سیستم تشویق و تنبیه استان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و مقرر شده هر استانی که در سال ۱۴۰۱ با کاهش تصادفات نسبت به سال گذشته همراه شد، مورد تشویق قرار گیرد.

قاسمی با تاکید بر ضرورت داشتن رویکرد راهنمایی و تشویق مردم برای برقراری سفری ایمن، گفت: راهداری باید در نقاط حادثه‌خیز مستقر باشد تا مردم وجود مشکل در آن مسیر را متوجه شوند.

وی خاطر نشان کرد: اپلیکیشن مخصوص برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها آماده شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/