شناسهٔ خبر: 106806 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

آمادگی کامل سازمان بنادر برای تامین ایمنی سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱/ مردم از پایانه‌های دریایی مجاز سفر کنند/ شماره تماس اضطراری ۱۵۵۰ برای اعلام سوانح دریایی

علی نازی بنادر عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی کامل این سازمان برای تامین ایمنی سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر همواره در کنار طرح تسهیل سفرهای دریایی، طرح ایمنی سفرهای دریایی نوروز را نیز مدنظر قرار می‌دهد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان حاکمیتی توجه بسیار ویژه‌ای به مقوله ایمنی سفرهای دریایی دارد و بنابر کنوانسیون سار (جستجو نجات دریایی)، مقوله امداد و نجات را انجام می‌دهد.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به طور ویژه به دنبال ارتقای ایمنی سفرهای دریایی است و طرح جستجو نجات دریایی در استان‌های مختلف بنابر دستورالعمل های تدوین شده مدنظر قرار می‌گیرد و هر دستگاهی باید مطابق وظایف تعریف شده عمل کند.

ضرورت استفاده مردم از پایانه های مسافری دریایی مجاز

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تاکید کرد: مردم باید از اسکله‌ها و پایانه‌های مسافری مجاز و استاندارد برای سفرهای دریایی استفاده کنند.

به گفته وی، در صورت نامناسب بودن شرایط جوی باید از انجام سفرهای دریایی پرهیز کرد و تابع تصمیمات اتخاذ شده از سوی پایانه ها بود.

علی نازی خاطر نشان کرد: مردم باید از تجهیزات ایمنی که در اختیار آن ها قرار داده می‌شود به منظور حفظ جان خود استفاده کنند و هشدارهای ارائه شده را به منظور انجام یک سفر دریایی ایمن مدنظر قرار دهند.

شماره تماس اضطراری ۱۵۵۰ برای اعلام سوانح دریایی

وی اعلام کرد: مسافران دریایی می توانند از هرکجای استان های ساحلی، در صورت بروز هرگونه سانحه دریایی، با شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ و بدون نیاز به گرفتن کد پیش شماره، به راحتی و به طور مستقیم با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی جهت ارائه گزارش حادثه و درخواست کمک تماس حاصل کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی، یکی از ایمن ترین شقوق حمل و نقل در دنیا به شمار می رود، گفت: این مسئله دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می توان به امکانات در نظر گرفته شده، لحاظ استاندارد در بخش شناورها و بنادر، تجهیزات جانبی به روز اشاره کرد تا در هر زمانی ایمنی جان اشخاص در دریا فراهم شود.

سرمایه گذاری ویژه در بخش جستجو و نجات دریایی

علی نازی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای دنیا، سرمایه گذاری سنگینی در بخش جستجو و نجات دریایی داشته اند، عنوان کرد: علت این مسئله توجه جدی به تامین جان مردم و دریانوردان است و در کشور ما نیز سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی در این راستا اقدامات ویژه ای را مدنظر قرار داده و سرمایه گذاری مطلوبی داشته است و عملکرد آن را علی رغم طوفان های شدید طی مدت اخیر در بنادر جنوبی کشور شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، وی تاکید کرد: در زمان سانحه تمامی امکانات سازمانی و کشور ،بسیج می شوند تا مانع از خسارت جانی و مالی شوند و در عین حال،  اگر از سوی کشتی ها، زودتر اعلام اضطرار شود، تیم های جستجو و نجات دریایی زودتر وارد عمل شده و خسارت کمتری وارد می شود.