شناسهٔ خبر: 10684 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطر چیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

۳حمله دیگر به کامیون‌های ایرانی در ترکیه طی دو شب گذشته/ کامیون‌ها در آتش سوختند/ ۹ حمله در یک ماه گذشته/ ترکیه باید خسارات وارده را بپردازد

عطرچیان مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از حمله دوباره به سه کامیون ایرانی طی دو شب اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه به رانندگان آسیبی وارد نشده اما کامیون‌ها در آتش سوختند.

محمد جواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از حمله دوباره به کامیون‌های ایرانی خبر داد و گفت: متاسفانه افراد ناشناس شب گذشته به دو کامیون ایرانی و دو شب گذشته به یک کامیون ایرانی در منطقه چالدوران ترکیه حمله کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه به رانندگان ایرانی هیچ صدمه‌ای وارد نشد اما متاسفانه کامیون‌ها به آتش کشیده شدند و سوختند، گفت: طی یکماه اخیر ۹ بار به خوردهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده است که دولت ترکیه باید پاسخگوی این گونه حوادث و حفاظت از جان و مال مسافران و خودروها باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه دولت ترکیه باید خسارت اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و انهدام بار آنها را بپردازد در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای جلوگیری از ادامه این حوادث برای خودروهای ایرانی وجود دارد گفت: وزارت امور خارجه پیگر موضوع خواهد بود ضمن اینکه پیگیری لازم از طرف سفارت ترکیه در ایران در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه مرز بازرگان همچنان به سمت ترکیه باز است تاکید کرد: از خودروهای باری و مسافری ایرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند درخواست می‌شود از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.

عطرچیان ادامه داد: به کامیون‌های ایرانی که قصد ترانزیت کالا به اروپا را دارند اعلام شده تا در صورت امکان از مسیرهای جایگزین برای ترانزیت کالا به اروپا استفاده کنند. البته استفاده از مسیرهای جایگزین به دلیل طولانی بودن٬ هزینه انتقال بار را برای کامیون‌ها و شرکت‌های حمل و بار افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ با حملات مجدد به کامیون‌های ایرانی شاهد چندین حمله به خودروهای ایرانی در ترکیه طی ۱۸ روز گذشته بودیم.

بر همین اساس، روز ۸ مردادماه جاری قطار مسافری آنکارا به تهران به شماره ۱۱۵۱۲ ترانس آسیا به دلیل انفجار مین توسط گروه پ ک ک در بین دو ایستگاه سوورن – گنچ از توابع استان بینگل در شرق این کشور خسارت دید. البته هیچ گونه آسیبی به مسافران این قطار آنکارا به تهران نرسید و فقط واگن توشه این قطار آسیب دید. این قطار ۱۷۰ مسافر دارد. رسانه‌های ترک دلیل حادثه را خرابکاری گروه پ ک ک عنوان کرده بودند.

بعد از این حادثه، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: به رانندگان ایرانی توصیه شد تا آنجا که ممکن است شب‌ها از مرز ایران به طرف ترکیه نروند به هر حال مسئولیت هر نوع اتفاقی که در خاک ترکیه برای اتباع و کامیون‌های ایرانی بیفتد با دولت آنکارا است.

حمله افراد مسلح به اتوبوس ایرانی در ترکیه

بعد از انفجار در مسیر قطار آنکارا به تهران، یک دستگاه اتوبوس ایرانی ساعت ۱۱ صبح روز ۱۶ مرداد در منطقه چالدوران ترکیه از سوی افرادی که در کوه‌های اطراف کمین کرده بودند مورد حمله قرار گرفت. در جریان این حمله و تیراندازی راننده و چند نفر از مسافران زخمی شدند که در مسیر انتقال به بیمارستان متاسفانه راننده جان خود را از دست داد. سایر مسافران با اتوبوس دیگر به ایران بازگشتند.

بعد از حمله افراد مسلح به اتوبوس ایرانی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی بخشنامه‌ای به شرکت‌های حمل و نقل مسافری و باری کشور اعلام کرد تا از سفرهای غیرضروری به ترکیه خودداری کنند.

این حمله به اتوبوس ایرانی واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را نیز در پی داشت به طوریکه این وزارتخانه در اطلاعیه اعلام کرد: «با توجه به برخی تحرکات و نا امنی های اخیر در منطقه شرق ترکیه، وزارت امورخارجه به شهروندان محترم کشورمان که قصد عزیمت به ترکیه را دارند توصیه می نماید تا اطلاع ثانوی از مسیر زمینی اجتناب کرده و حتی الامکان مسیر هوائی را برای سفر به آن کشور انتخاب کنند. »

حمله به یک کامیون ایرانی دیگر در ترکیه

اما این پایان ماجرا نبود؛ تنها به فاصله ۵ روز پس از حمله افراد مسلح به اتوبوس ایرانی در ترکیه، در تاریخ ۲۰ مرداد ماه یک کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله قرار گرفت و پس از وقوع این حمله مرز بازرگان به سمت ترکیه برای مدت چند ساعت بسته شد. البته در پی این حمله خوشبختانه راننده کامیون زنده ماند اما بار و کامیون وی به آتش کشیده شد.

داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری با اشاره به حضور سفیر ترکیه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: «در این دیدار مراتب اعتراض ایران به ترکیه در خصوص ناامنی‌های اخیر اعلام شد و امیدواریم با انتقال این پیام٬ دولت ترکیه بتواند امنیت را همانطور که ایران برای رانندگان ترک فراهم می‌کند٬ برای رانندگان ایرانی تأمین کند.»

البته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را هم گفت: رانندگان ایرانی در کشورهای مجاور مثل عراق٬ افغانستان٬ پاکستان و اخیرا هم ترکیه امنیت کافی ندارند و دولت این کشورها موظف به تأمین امنیت و پرداخت خسارت وارده به رانندگان ایرانی هستند.

دولت ترکیه چه تضمینی برای ایجاد امنیت خودروهای ایرانی می‌کند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، انفجار قطار مسافری، حمله به اتوبوس و حمله به ۹ کامیون ایرانی طی حدود یکماه اخیر نشان می‌دهد دولت ترکیه باید عزم جدی برای ایجاد امنیت برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی برقرار کند.

با توجه به حوادث اخیر برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی٬ رانندگان ایرانی انگیزه‌ای برای سفر به ترکیه ندارند و مسئولیت این گونه حوادث در خاک ترکیه و حفاظت از جان و مال مسافران و خودروها بر عهده دولت ترکیه است. ضمن اینکه ورود وزارت خارجه کشورمان به این موضوع بیش از پیش احساس می‌شود.

اما سوالی که دولت ترکیه باید پاسخ دهد این است که دولت ترکیه چه اقدامی برای جلوگیری از این حوادث انجام می‌دهد و آیا تضمینی برای مقابله با این افراد و تأمین امنیت برای مسافران ایرانی وجود دارد./

نظر شما