شناسهٔ خبر: 106895 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تحقق شعار سال ١۴٠٠ در حوزه ریلی

تجلی پشتیبانی از تولید در حوزه ریلی کشور/استفاده از ریل داخلی در همه زیرساخت‌های حمل و نقلی

ریل گذاری زاهدان به چابهار وزارت راه و شهرسازی طی سال ۱۴۰۰ به منظور تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی، از ریل ملی در تمام زیرساخت‌ها استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شد تا با همت و اراده همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی و علی‌رغم محدودیت‌های داخلی و خارجی، اقتصاد از مسیر رشد و توسعه منحرف نشود.

وزارت راه و شهرسازی نیز به منظور تحقق این شعار، در توسعه بخش ریلی اقدامات قابل توجهی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر در پیش گرفت که با رکوردشکنی‌‌های مداوم طی دهه‌های اخیر همراه شد و دستاوردهایی را به همراه داشت که برخی از آن‌ها حتی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

تولید و نوسازی ۷۰۳ دستگاه ناوگان ریلی با با مشارکت فعالانه بخش خصوصی از جمله این اقدامات بود که طی سال ۱۴۰۰ به ثمر نشست.

همچنین دراین بخش به منظور سهولت در جابجایی کالاها و رونق تجارت برای تولیدکنندگان، تکمیل کریدورهای ترانزیتی جاده‌ای و ریلی در اولویت قرار گرفت.

توسعه حمل‌ونقل ریلی در سفرهای خارجی وزیر راه و شهرسازی نیز همواره مورد تاکید و و پیگیری قرار می‌گرفت و عقد تفاهم‌نامه ساخت راه آهن شلمچه -بصره از دستاوردهای سفر رستم قاسمی به عراق بود.

این تفاهم‌نامه شامل طراحی و ساخت یک پل بر روی اروند و احداث ۳۴ کیلومتر خط آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راه‌آهن بصره در خاک عراق می‌شود.

راه آهن خاش – زاهدان به  طول ۱۵۰ کیلومتر که بخشی از خط آهن چابهار-زاهدان-سرخس به عنوان مهم‌ترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است، از دیگر طرح‌های بزرگ ریلی کشور بود که در سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهره برداری شد.

اتمام عملیات ریل‌گذاری راه آهن همدان- سنندج به طول  ۱۵۱ کیلومتر، نقطه عطف دیگری در عملکرد ریلی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ است که با بکارگیری  ۱۹ هزار تن ریل تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان در این پروژه، گام مهمی در راستای تحقق شعار سال برداشته شد.

اتصال دو مرکز استان به شبکه ریلی کشور از مزایای راه آهن همدان- سنندج اشاره شده است.

راه‌آهن بستان‌آباد-تبریز (خاوران) به  طول ۴۴ کیلومتر نیز در سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

بدون شک رونق و توسعه ترانزیت ریلی ایران و اتصال آن به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی تحول بزرگی در مبادلات بین‌المللی ایران ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر داخلی‌سازی ناوگان ریلی می‌تواند سهم بسزایی دراشتغالزایی و رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.