شناسهٔ خبر: 107016 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی خبر داد:

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی و افزایش سرعت وزش باد در برخی مناطق کشور/ممنوعیت فعالیت‌های کوهنوردی و توقف در کنار رودخانه‌ها

سيلاب، طغيان رودخانه و تخريب پل در محور كرج - چالوس و محورهاي روستائي شهرستان طالقان / عكس: اداره‌كل راه و شهر سازي استان البرز سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای با اعلام تشدید فعالیت سامانه بارشی نسبت به افزایش سرعت وزش باد که سبب آسیب به سازه‌های موقت، خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده می‌شود، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای هشدار نارنجی صادر کرد. بنا بر این هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی برای امروز ۴ فروردین و همچنین افزایش گرادیان فشار برای امروز و جمعه پیش‌بینی شده  است.

بنا بر این هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی فردا ۴ فروردین رخ می‌دهد که بر اساس فعالیت این سامانه،بارش برف و رخداد مه و وزش باد نسبتا شدید موقت پیش‌بینی شده است. منطقه اثر این سامانه، نیمه جنوبی اردبیل، ارتفاعات در استانهای گیلان، غرب مازندران، قزوین، البرز، زنجان و تهران است. بر اساس فعالیت این سامانه لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، مه و کاهش دید رخ خواهد داد.

سازمان هواشناسی توصیه کرد: شهروندان نسبت به تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برفگیر و سوخت کافی اقدام کنند. همچنین آمادگی دستگاه‌های اجرایی به منظور برف‌روبی در گردنه‌های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها ضروری است.

سازمان هواشناسی در خصوص افزایش گرادیان فشار نیز هشدار داد و با اعلام اینکه این وضعیت جوی از امروز ۴ فروردین آغاز و تا جمعه تداوم دارد وضعیت جوی را برای این روزها همراه با وزش باد شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی کرد.

این وضعیت برای امروز در استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، غرب یزد و شمال فارس و روز جمعه ۵ فروردین در قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان رخ‌ می‌دهد.

خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند چادرها، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی از جمله مواردی است که رخ می‌دهد و هموطنان باید نسبت به آنها آمادگی داشته باشند.

سازمان هواشناسی در خصوص این وضعیت نیز توصیه کرد: هموطنان از سفر در جاده‌ها و مسیرهای شن‌خیز، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، خودداری کنند و نسبت به استحکام سازه‌های موقتی و حفاظت از محصولات کشاورزی اقدام کنند.