شناسهٔ خبر: 107107 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در حوزه مسکن و شهرسازی؛

منابع مالی، زمین و مصالح برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در حال تامین است/تشکیل و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ با هدف تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها»، در خصوص تامین منابع مالی، تامین زمین و مصالح موردنیاز برای اجرای قانون جهش تولید مسکن اقداماتی را به سرانجام رساند و همچنین ۵ پروژه بیمارستانی با ۹۰۱ تخت را تکمیل کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۰ که از سوی رهبر انقلاب تحت‌عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام گرفت، سالی بود که در حوزه مسکن و شهرسازی کشور، تغییر و تحولات عمده‌ای در بخش سیاستگذاری و اجرا ایجاد شد.  

تامین مسکن مورد نیاز کشور و تعادل در بازار مسکن با اجرای قانون جهش تولید مسکن که سالانه احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال را در برنامه قرار داد، مهمترین سیاست دولت در سال گذشته برای تحقق شعار سال بود که البته این سیاست با تغییر دولت، مطرح و وارد فاز عملیاتی و اجرایی نیز شد.

در این خصوص دولت سیزدهم که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی را طی ۴ سال در برنامه قرار داد به منظور اجرایی کردن سیاست تولید مسکن اقداماتی را در خصوص تامین منابع مالی و همچنین تامین زمین و مصالح، اجرایی کرد.

افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها

در بخش تامین مالی، سهم بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۳۶۰ هزار میلیاردتومان تعیین شد و با ابلاغ آن به تمامی بانک‌ها برای پرداخت، بانک‌ها در این باره مکلف شدند. همچنین دولت برای نزدیک کردن توان مردم با قیمت مسکن با تلاش فراوان سقف تسهیلات ساخت را افزایش داد. افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران؛ ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها و ۲۵۹ میلیون تومان در مناطق روستایی با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله از مهمترین کارهایی بود که در سال گذشته به سرانجام رسید.

راه‌اندازی سامانه ثمن برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن

همچنین راه‌اندازی سامانه برخط ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و امکان ثبت‌نام تمامی سازندگان در این سامانه جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای تحقق سال ۱۴۰۰ بود.

این گزارش حاکی است که تلاش‌های  وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مالی موردنیاز به منظور تامین مسکن موردنیاز کشور و اجرای قانون جهش تولید مسکن، منجر به نتایجی شد که بخشی از آنها شامل برآورد میزان نیاز۴ ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر، تدوین برنامه تولید مسکن در حوز‌ه‌های تامین زمین، تامین منابع مالی، تامین خدمات موردنیاز و ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی در تمامی استان‌های کشور است.

مذاکره با سایر کشورها برای بهره‌مندی از تکنولوژی ساخت

در بخش اقدامات اجرایی موارد انجام گرفته شامل پیگیری ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی شروع شده طرح اقدام ملی مسکن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و مذاکره با کشورهای خارجی برای تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی با رویکرد ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین جهت ساخت صنعتی و استفاده از منابع مالی خارجی است.

توافق وزارت راه و وزارت صمت برای تامین مصالح اجرای قانون جهش تولید مسکن

در خصوص تامین زمین و مصالح نیز وزارت راه و شهرسازی مجموعه اقداماتی را در برنامه قرار داد و اجرایی کرد. بخشی از اقدامات در حوزه تامین زمین و مصالح شامل ایجاد بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین‌های تامین و شناسایی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه‌های حوزه مسکن است. همچنین تامین زمین به استعداد ۹۰۲ هزار واحد مسکونی در ۱۳۰۰ شهر کشور و تامین اراضی برای احداث یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی  دیگر تا پایان سال جاری از طریق ایجاد ۶۲ شهرک یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، است. همچنین تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در زمین‌های تامین‌شده همزمان یا دوره احداث واحدهای مسکونی، برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح موردنیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تامین مصالح از دیگر اقدامات است.

آغاز عملیات اجرایی ۱۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور

بر اساس این گزارش و آمار ارایه شده تا کنون عملیات اجرایی ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی کشور آغاز شده است.

تکمیل و تحویل ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۰۱ تخت بیمارستانی

وزارت راه و شهرسازی برای تحقق شعار سال در بخش احداث بیمارستان و اماکن ورزشی نیز مجموعه فعالیت‌های موثری داشته است که در این خصوص سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارتخانه در ساخت بیمارستان‌‌ها و تکمیل آنها و همچنین ساخت ورزشگاه‌ها فعالیت کرده است. در این بخش در سال گذشته تکمیل و تحویل ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۰۱ تخت شامل بیمارستان‌های آموزشی تربت‌حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین شهیدرجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد مهدی‌شهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۲۴۳ تخت و بیمارستان جایگزین بیمارستان امام‌خمینی خمین با ظرفیت ۱۴۴ تخت از جمله این موارد است.

تشکیل و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن

تشکیل و راه‌اندزی صندوق ملی مسکن و همچنین راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان از دیگر اقداماتی بوده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در حال پیگیری است. در خصوص تشکیل و راه‌اندازی صندوق ملی مسکن، اساسنامه صندوق ملی مسکن تدوین شد، همچنین بازگشایی حساب صندوق در بانک مسکن؛ تعیین هیات امنای صندوق، پیگیری‌های تخصیص منابع اعتباری به صندوق و پیگیری تجهیز ساختمان اداری نیز انجام شد.

راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان

در خصوص راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان نیز راه‌اندازی زیرساخت نرم افزاری سامانه، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای اخذ اطلاعات، ورود اطلاعات پایه به سامانه، انجام خوداظهاری توسط مردم، پالایش اطلاعات و تعیین خانه‌های خالی و معرفی خانه‌های خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی نیز انجام شد.