شناسهٔ خبر: 107358 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

آیین‌نامه سندBIM تدوین شد/ پیگیری تشکیل کارگروه ملی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان/ ورود فناوری‌های نوین به سیستم ساخت و ساز با تصویب آیین‌نامه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

ساختمان‌سازي مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از پیگیری برای تشکیل کارگروه ملی مدلسازی اطلاعات ساختمان خبر داد و گفت: آیین‌نامه سند چشم‌انداز بیم و تشکیل کارگروه ملی BIM (مدلسازی اطلاعات ساخت) تدوین شده و در دستور کار هیات دولت است.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پیگیری برای تشکیل کارگروه ملی BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) خبر داد و بخشی از فعالیت‌های آن دفتر را با توجه به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برشمرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: یکی از موضوعاتی که در سال گذشته پیگیری و دنبال شد، سند چشم‌انداز بیم و تشکیل کارگروه ملی BIM (مدلسازی اطلاعات ساخت) در کشور است که آیین‌نامه آن تدوین شده و در دستور کار هیات دولت است.

مانی‌فر تصریح کرد: با تصویب این آیین‌نامه و اجرای آن فناوری‌های نوین وارد سیستم ساخت و ساز می‌شود و ساخت و ساز به شکل سیستماتیک تر نسبت به حال حاضر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای BIM خطاها کاهش یافته و حتی بازار مصالح و لوازم خانگی از این طریق می‌تواند رونق بیشتری بگیرد. زیرا اطلاعات آن آنلاین در اختیار مخاطبان است و مخاطبان به هنگام طراحی ساختمان می‌توانند مصالح را انتخاب کنند.

به گفته مانی‌فر، سند و فناوری BIM می‌تواند در حوزه ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت ساختمان موثر باشد و نقش مهمی ایفا کند.

گفتنی است، فرآیند فناوری BIM که یکی از شاخه‌های فعال دانش‌محور در عرصه ساخت‌وساز در جهان معاصر است و پیوند عمیقی با علوم رایانه‌ای و توسعه‌های IT دارد در پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند آغازگر تحولاتی بنیادین در مدیریت اطلاعات ساختمان باشد.