شناسهٔ خبر: 107753 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

اجرای نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور منوط به تامین اعتبارات لازم و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط/ استمرار شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف در سال ۱۴۰۱

ایمنی جاده مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اجرای نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور را منوط به تامین اعتبارات لازم و حمایت دستگاه‌های ذی ربط خواند.

فرهاد مهریاری، مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور گفت: این نقشه براساس پنج اصل ایمنی راه که توصیه سازمان بهداشت جهانی بوده، تهیه شده است.

وی با بیان آنکه برآن بودیم در حوزه مدیریت ایمنی در بخش‌های مختلف که جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌ها را به عنوان نهاد راهبر ترسیم می‌کند، توسعه دهیم، عنوان کرد: از این رو بخش‌های ثبت آمار و سوانح و تحلیل آن‌ها، ‌ارتقاء و توسعه سامانه‌های اطلاع‌رسانی، اصلاح فرآیندهای ثبت تخلف و بحث‌های مربوط به وصول جریمه‌ها و اصلاح مواد قانونی رسیدگی به تخلفات و نحوه برخورد با متخلف در این قسمت کار شد.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در خصوص راه ایمن، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم که در راستای توسعه بهبود نظام بازرسی ایمنی راه‌ها است، اظهار کرد: ارتقاء ایمنی حاشیه راه‌ها که شامل اصلاح شیب شیروانی راه‌ها، ارتقاء ایمنی تجهیزات ایمنی کنار راه، ارتقاء علائم و تجهیزات به منظور بهبود در کیفیت دید و اجرای شیارهای لرزاننده طولی کناری و میانی برای جلوگیری از تصادفات از جمله این اقدامات است.

مهریاری افزود: در برنامه‌های میان مدت توسعه و رفع نقاط پر تصادف را مد نظر قرار دادیم که در این خصوص تعدادی از نقاط رفع شده است و تعدادی باقی مانده است که منتظر تامین اعتبار لازم هستیم.

وی با بیان اینکه با اجرای درست هر یک از ارکان ایمنی تاکید شده در نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور، قطعا اهداف کلان همچون کاهش تصادفات را شاهد خواهیم بود، گفت: پس از تایید نقشه راه در هیات دولت و انجام مفاد آن توسط دستگاه‌های مسئول در آینده نتایج آن با ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، اطلاع رسانی می‌شود.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به میزان حمایت‌های نهادها و دستگاه‌های مربوطه از نقشه راه بهبود ایمنی راه‌های کشور، اظهار کرد: حمایت‌ها باید یک زمینه اجرایی قوی داشته باشد و تقاضای ما نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های ذی ربط در ایمنی این است که حتما سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت کافی را در جهت تامین اعتبارات لازم برای تحقق اهداف، برنامه‌ها و پروژه‌ها داشته باشد و به موقع و به میزان کافی این اعتبارات به دستگاه‌های مربوطه داده شود.

وی اجرای دقیق این طرح را منوط به همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر برشمرد و گفت: برخی از این اقدامات نیاز به همکاری‌های چندجانبه از سوی چند دستگاهی دارد که با یکدیگر مرتبط هستند؛ در بحث فرهنگ سازی و آموزش نیز بایستی آموزش و پرورش، صدا و سیما و پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان‌های مردم نهاد با همکاری یکدیگر برخی اقدامات را انجام دهند تا افزایش ایمنی در راه‌ها را شاهد باشیم.

مهریاری افزود: باید این مساله را در نظر داشته باشیم که از دو حیث اعتبارات و هماهنگی و انجام کار جمعی می‌توان انتظار داشت نقشه راه عملیاتی شود، در غیر این صورت اقدامات به تنهایی قابل تحقق صد در صدی نخواهد بود.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید براینکه هرچقدر نقشه مذکور موفق‌تر عمل کند و به درستی پیاده‌سازی شود، تاثیر بیشتری بر کاهش تصادفات دارد، تصریح کرد: از آنجایی که تمام جوانب دیده شده است، تاثیر این نقشه هم در کوتاه مدت، هم میان مدت و حتی در بلند مدت نیز مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پیاده‌سازی این نقشه هم به حمایت‌های مالی و ضمانت اجرایی نیاز است و هم به ایجاد هماهنگی‌ها و به صورت یکپارچه کار کردن تحت لوای کمیسیون یا شورای عالی ایمنی راه به عنوان نهاد راهبر نیاز است.

مهریاری با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ با توجه به ماهیت کاری خود در مدیریت ایمنی، به عنوان یکی از اعضاء خود را ملزم به همکاری با سایر سازمان‌ها می‌داند، اظهار کرد: این سازمان در این خصوص نیز ارتباط خوبی با کمیسیون ایمنی راه‌ها دارد و اقدامات را با همکاری و تعامل پیش می‌برد.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص دیگر اهداف این سازمان در سال جاری گفت: این سازمان در خصوص کار اصلی و تخصصی خود که راه است، بحث‌های مربوط به ارتقاء ایمنی راه‌ها، وضعیت تجهیزات ایمنی راه‌ها و بهبود توسعه نظام بازرسی ایمنی راه‌ها برای احصاء مشکلات ایمنی موجود و پنهان شده که سبب وقوع تصادفات می‌شود و اقداماتی که باید برای جلوگیری از بروز تصادفات انجام دهیم را در دستور کار داریم و در کنار همه این‌ها شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف را ادامه خواهیم داد.