شناسهٔ خبر: 10779 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ضریب اشغال ۴۰ درصدی برای قطارهای حومه‌ای

پور سید آقایی در جمع خبرنگاران معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن از جداسازی خطوط ریلی حومه‌ای و اصلی خبر داد و گفت: طبق آخرین برآوردها در مسیرهای حومه‌ای ضریب اشغال حدود ۴۰ درصد گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پور سید آقایی ظهر امروز چهارشنبه ۲۸ مرداد در حاشیه مراسم آغاز به کار خط تولید مجدد ریل باس شرکت ایریکو با بیان اینکه در راستای سیاست وزارت راه و شهرسازی برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای خط تولید ریل باس شرکت ایریکو راه‌اندازی مجدد شد، اظهار کرد: نخستین قطار ریل باس این شرکت امروز بهره‌برداری شد و مشابه این کارخانه نیز شرکت‌های واگن پارس و دیگر شرکت‌ها قرارداد منعقد کردند.

وی ادامه داد: هنوز ظرفیت زیادی برای ناوگان قطارهای حومه‌ای وجود دارد و امیدواریم شرکت‌های خصوصی برای خرید بیشتر ورود پیدا کنند و همه کارخانه‌ها بتوانند از توانایی‌های ساخت داخل استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: در حال حاضر راه‌آهن به دنبال جداسازی خطوط حومه‌ای و خطو ط اصلی است و در مسیرهایی که خطوط حومه‌ای تقاضای بالایی دارد دو خط جداگانه در کنار خطوط موجود مختص قطارهای حومه‌ای با ناوگانی که از همین کارخانه و سایر شرکت‌های مشابه تامین می شود مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با تاکید بر ارائه سرویس منظم در حمل و نقل ریلی حومه‌ای یادآور شد: برای مسیرهای حومه‌ای باید هر ۱۰ دقیقه یکبار قطاری به مرکز شهر سیر کند بنابراین نیاز به خطوط جداگانه حومه‌ای که قطارهای اصلی در آن تردد ندارند احساس می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات احداث خطوط جدای حومه‌ای ورامین و کرج آغاز شده است گفت: در مسیر اسلامشهر نیز در سفر دو هفته گذشته رئیس جمهور مصوبه‌ای برای احداث خطوط جداگانه برای قطارهای حومه‌ای به تصویب رسید و در سایر شهرها نیز برای احداث خطوط جداگانه برنامه ریزی شده است.

پورسید آقایی درباره زمان بهره‌برداری از خطوط حومه‌ای گفت: عملیات احداث خط حومه‌ای اسلامشهر به تازگی آغاز شده اما در مسیر ورامین سعی داریم تا قبل از تابستان سال آینده بهره‌برداری از مسیر صورت گیرد. همچنین در مسیر هشتگرد و کرج عملیات آغاز شده و در حال حاضر نیز بیش از ۶ رام قطار در مسیر هشتگرد و تهران سیر و تردد می‌کنند اما خط حومه ای مستقل در این مسیر تا سال آینده راه اندازی می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان استقبال از قطارهای حومه ای گفت: طبق آخرین برآوردها در مسیرهای حومه‌ای ضریب اشغال حدود ۴۰ درصد گزارش شده است که این عدد برای قطارهای حومه‌ای رقم مناسبی است البته هنوز نتوانسته‌ایم خدمات مناسبی برای قطارهای حومه ای ارائه دهیم. زمانی مردم از قطارهای حومه ای استقبال می کنند که بتوانیم در فواصل زمانی ۱۰ دقیقه ای قطار آماده سیر داشته باشیم. متاسفانه هنوز فواصل زمانی حرکت قطارهای حومه‌ای حدود نیم ساعت است که امیدواریم با خطوط مستقل این زمان به ۱۰ دقیقه کاهش یابد تا حمل و نقل حومه‌ای مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در زمینه تعمیر ناوگان نیز دچار مشکل هستیم که با قرارداد امروز سعی شد ۲۳ رام قطار تا دو سال آینده وارد شبکه حومه‌ای شود تا این مشکل برطرف شود./

نظر شما