شناسهٔ خبر: 10795 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

واكنش به وجود تعداد زيادی خانه‌ لوکس خالی در تهران/ شرکت‌های ساختمانی بانکی قانون پیش‌فروش ساختمان را رعایت نمی‌کنند

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: تنها آن دسته از شرکت‌های ساختمانی می‌توانند عضو این انجمن باشند که حداقل ۵۰ درصد سهام آنها در دست بخش خصوصی واقعی باشد؛ به همین دلیل هیچ‌کدام از درخواست‌های عضویت شرکت‌های ساختمانی بانکی را نمی‌پذیریم.

جواد خوانساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت وجود تعداد زیاد خانه‌های خالی لوکس در تهران در حالی که به شدت به ساخت خانه‌های زیر ۷۰ متر مربعی در پایتخت نیاز داریم، اظهار کرد: برخی می‌گویند این خانه‌ها را انبوه‌سازان ساخته‌اند تا با فروش آنها با چند برابر قیمت ساخته شده، به ثروت هنگفتی برسند؛ درحالی که این واحدهای لوکس را شرکت‌های ساختمانی بانک‌ها ساخته‌اند نه انبوه‌سازان.

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه تسهیلاتی که به انبوه‌سازان داده می‌شود تنها ۳۰ تا ۴۰ میلیون به ازای هر واحد مسکونی است، گفت: در حالی که برای ساخت هر واحد لوکس، ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه می‌شود، معلوم است که انبوه‌ساز نمی‌تواند با این مبالغ اندک خانه‌های لوکس بسازد؛ ولی شرکت‌های ساختمانی وابسته به بانک‌ها با اخذ تسهیلات کلانی که از بانک مالک آن شرکت ساختمانی می‌گیرند، چنین واحدهای مسکونی را ساخته و تلاش دارند تا همان واحد را با ۴ تا ۵ برابر قیمت تمام شده و متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به فروش برسانند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت سرعت پایین جریان خروج بازار مسکن از رکود تاکید کرد: به دلیل سرعت پایین رشد اقتصادی کشور در همه زمینه‌ها، مردم از اینکه پول‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به ساخت و ساز یا خرید و فرش مسکن اختصاص دهند می‌ترسند ولی ازآنجایی که دریافت سود سپرده بانکی راحت‌ترین و کم‌ریسک‌ترین کار است، مردم پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند.

خوانساری علت کندی رشد اقتصادی کشور از نظر تولید را بالا بودن سود سپرده بانکی عنوان و خاطرنشان کرد: باید سود سپرده بانکی باز هم بیشتر از دو درصدی که در بهار امسال کاهش یافت، کاهش یابد تا مردم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن رغبت بیشتری نشان دهند.

وي كه خود مدیرعامل يك شرکت ساختمانی است بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم و یا نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است که باید به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت شود.

خوانساري با بیان اینکه بانک‌ها و شرکت‌های ساختمانی وابسته به آنها بیشترین سرمایه‌گذاری را در لوکس‌سازی ساختمانی داشته‌اند، ادامه داد: جالب آنکه خانه‌های لوکس‌ساز را دیگر شرکت‌های وابسته به بانک مالک شرکت ساختمانی سازنده همان مجتمع مسکونی خریداری می‌کردند تا با ایجاد بازار سیاه و با قیمت‌هایی گزاف‌تر به فروش رسانده یا اجاره دهند.

به گفته عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، این انجمن حرفه‌ای به هیچ کدام از درخواست‌های عضویت شرکت‌های ساختمانی وابسته به بانک‌ها پاسخ مثبت نمی‌دهد و بر اساس آیین‌نامه انجمن، تنها شرکت‌هایی می‌توانند وارد سندیکا شوند که حداقل ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به بخش خصوصی واقعی باشد.

خوانساری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص رعایت قانون پیش‌فروش ساختمان از سوی شرکت‌های ساختمانی عضو انجمن گفت: این قانون از سوی هیئت مدیره به شرکت‌های عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی ابلاغ شده است و آنها نیز آن را رعایت می‌کنند؛ در حالی که شرکت‌های ساختمانی وابسته به بانک‌ها این قانون را رعایت نکرده و همه روزه شاهد درج آگهی‌های پیش‌فروش ساختمان از سوی این دسته از شرکت‌ها هستیم.

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي آماده انتشار ديدگاه‌هاي مديران شركت‌هاي ساختماني منتسب به بانك‌ها است./

نظر شما