شناسهٔ خبر: 107990 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست توافقنامه جستجو و نجات در دریای خزر با حضور ۵ کشور صورت گرفت؛

توافق پنج کشور ساحلی خزر برای تسهیل در جستجو و نجات دریایی

دریای خزر یازدهمین نشست بررسی پیش‌نویس توافقنامه جستجو و نجات در دریای خزر با حضور ۵ کشور برگزار و در مورد فرآیندهای تسهیل جستجو و نجات دریایی با مسئولیت هر دولت ساحلی توافق شد.

به گزارش پایگاه خبرى وزارت راه و شهرسازی، یازدهمین نشست بررسی پیش‌نویس توافقنامه جستجو و نجات در دریای خزر در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ در حالى برگزار شد که در این نشست مجازی، هیات‌های کارشناسی هر پنج کشور حاشیه دریای خزر به بررسی موارد مرتبط با همکاری کشورهاى مربوطه در خصوص ارائه خدمات مطلوب جستجو و نجات دریایی در دریای خزر پرداختند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با مدیریت اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و حضور موثر نمایندگان وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مرتبط در این نشست شرکت داشتند و به بیان نظرات و مواضع ایران در این رابطه پرداختند.

این موافقتنامه بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکمنستان بوده و با هدف تحکیم همکاری و هماهنگی اقدامات طرف‌هادر زمینه جستجو و نجات در دریای خزر و ارتقاء ایمنی دریانوردان و تسریع در نجات جان افراد مضطر در دریا است.

این اجلاس با اتکا به روابط دوستی میان کشورهای حاشیه دریای خزر و اصول و موازین حقوق بین الملل در این زمینه خواهد بود؛ همچنین در این موافقتنامه سازمان بنادر و دریانوردی از طرف وزارت راه و شهرسازی با سایر کشورها و با هماهنگی جمهوری ترکمنستان به عنوان دبیرخانه توافقنامه در حال مذاکرات تخصصی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردى، اساسی‌ترین بخش مذاکرات در این موافتنامه، توافق بر فرآیندهای تسهیل جستجو و نجات دریایی با مسئولیت هر دولت ساحلی است و این امید می‌رود که با نهایی شدن موافقتنامه، گام موثری از سوی همه کشورهای حاشیه دریای خزر در ارتقای ایمنی دریانوردی در دریای خزر برداشته شود.