شناسهٔ خبر: 108259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

رفع تصرف از ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار متر زمین در استان تهران/شهر پرند در صدر ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن

خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از رفع تصرف ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۵ متر مربع زمین به ارزش ۱۲ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تهران موفق به کسب رتبه اول رفع تصرفات کشوری در سال گذشته شد.

خلیل محبت خواه، مدیرکل ر اه و شهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان خاطر نشان کرد: تاکنون ۹۲۰ هزار و ۵۹۸ نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان تهران با حدود ۴۵ شهر از جمله شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و شهرهای جدید ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: مجموع تعداد ثبت نام کنندگان در شهرستان‌های تحت مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی تهران ۲۹۸ هزار و ۴۷۸ نفر است که از این تعداد ۴۸ هزار و ۸۳۸ نفر تعیین تکلیف نشده‌ اند.

به گفته محبت خواه تعداد ثبت نام کنندگان در شهرستان‌های تحت مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را ۲۳۹ هزار و ۴۴۶ نفر دانست و افزود: از این تعداد ۱۲هزارو ۷۱۸ نفر هنوز تعیین تکلیف نشده‌ اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خاطر نشان کرد: از شهرهای جدید نیز که متولی آن‌ها شرکت عمران شهرهای جدید است، ۳۸۲ هزار و ۶۷۴ نفر ثبت نام کرده اند که حدود ۲۰۰ هزار نفر از آنان تا کنون تعیین تکلیف نشده‌ اند.

وی تعداد متقاضیانی که در مرحله بررسی مدارک قرار دارند ۱۶۳ هزار و ۱۰۵ نفر در استان تهران اعلام کرد و گفت: ۴ هزار و ۳۵۱ نفر نیز در انتظار تخصیص زمین و تعریف پروژه قرار دارند.

محبت خواه اظهار کرد: تا کنون ۶۲۲ هزار و ۳۳۱ نفر از متقاضیان نیز رد درخواست یا انصراف خود را اعلام کرده اند.

وی افزود: مجموع تعداد افرادی که به افتتاح حساب اقدام کرده اند ۱۹ هزار و ۲۱۱ نفر بوده و به طور کلی ۲۴۹ هزار و ۳۵ نفر از متقضیان هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان استان تهران از شهر جدید پرند با ۲۰۱ هزار و ۵۶ نفر بوده و پس از آن شهر جدید هشتگرد با بیش از ۱۲۸ هزار نفر، دماوند با ۱۰۵ هزار نفر و اسلامشهر با ۹۵ هزار نفر در رتبههای بعدی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر پالایش انجام شده و شناسایی زمین برای ۲ سال نیز انجام گرفته است.

محبت خواه سهمیه ۴ ساله استان تهران را ۷ هزار هکتار زمین و ۶۰۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: تا کنون ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین شناسایی شده و حدود ۳۰ هزار نفر نیز واریز وجه را انجام داده‌اند که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و بالای ۴ هزار واحد نیز مراحل دوم و سوم پرداخت‌ها در حال انجام است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی ۳۰ هزار واحد آغاز شده و در برخی شهرستان‌های استان تهران مثل رباط کریم اسکلت‌بندی واحدها به اتمام رسیده است.

محبت خواه درباره روش‌های تامین زمین با اشاره به اینکه بیشترین رفع تصرف اراضی در این استان انجام شده، افزود: در شهر تهران تمرکز خود را بر روی خود مالکان گذاشتیم و از مالکان خانه‌های نیمه‌ساز یا خانه‌های خالی درخواست شده تا یا از تسهیلات استفاده کنند و واحدها را به اتمام برسانند یا واحدها را برای تکمیل واگذار کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث رفع تصرف اراضی ملی در سال گذشته در استان تهران  ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۵ متر مربع زمین به ارزش ۱۲ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان  زفع تصرف شد  که به این ترتیب تهران رتبه اول رفع تصرفات کشوری در سال قبل را کسب کرد که طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.