شناسهٔ خبر: 108387 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رونق در بنادر کشور به روایت آمارها؛

افزایش ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر/ بهبود تجارت خارجی به بنادر کشور رونق داد

بندر امام خمینی (ره) همزمان با بهبود تجارت خارجی در هر دو حوزه صادرات و واردات، آمارهای رسمی هم از افزایش ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر کشور حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمارهای رسمی نشان از افزایش ۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر دارد؛ اتفاقی که به‌دنبال احیای تدریجی تجارت خارجی و موفقیت در دور زدن تحریم‌ها محقق شده است. با کاهش تبعات همه‌گیری کووید-۱۹، همچنین بی‌اثرتر شدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، بنادر و اسکله‌های کشور فعال‌تر شده‌اند؛ تا جایی‌که طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی این سازمان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

شتاب در تخلیه کالاهای اساسی
بر اساس اطلاعات منتشره از سازمان بنادر و دریانوردی، مجموع عملیات بندری اعم از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر مالکیتی و حاکمیتی این سازمان در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۲۰۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۶۷ تن بوده که حدود ۱۴.۵ درصد بیش از عملکرد سال ۱۳۹۹ است. همچنین در سال گذشته، تخلیه و بارگیری صورت‌گرفته در بخش عملیات کانتینری بنادر کشور نیز معادل ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۲۴ TEU بوده که در قیاس با عملیات کانتینری یک میلیون و ۹۷۲ هزار و ۵۱۷ TEU طی سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ درصد بیشتر شده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد در این دوره زمانی، تخلیه کالا در مجموعه بنادر معادل ۷۴ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۱۱ تن بوده که از رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ حکایت دارد. بررسی وضعیت تخلیه کالا در بنادر به تفکیک جنس کالا نشان می‌دهد در سال گذشته ۲۴ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۰۴ تن کالای نفتی تخلیه شده که ۶ درصد بیش از سال ۱۳۹۹ است. ۴۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۰۷ تن کالای غیرنفتی که بخش عمده آن کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی بوده نیز تخلیه شده که این میزان ۱۹ درصد در مقایسه با سال قبل از آن بیشتر است.

جهش در صادرات فراورده نفتی
به گزارش همشهری، در سال گذشته، بنادر در بارگیری کالا نیز وضعیت رو به رشدی داشته‌اند به‌گونه‌ای که با بارگیری ۱۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۳۵۶ تن کالا، عملکرد بنادر این حوزه ۱۵ درصد بهتر از سال ۱۳۹۹ بوده است. بررسی جزئیات آمار نشان می‌دهد در این دوره زمانی، میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی معادل ۷۳ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۳۱۳ تن بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ جهش ۱۹ درصدی را تجربه کرده است. همزمان میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی نیز معادل ۵۷ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۴۳ تن برآورد شده که این میزان ۷ درصد بیش از بارگیری این کالاها در سال ۱۳۹۹ است.