شناسهٔ خبر: 108636 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با هدف بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن؛

تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و دانشگاه صنعتی شریف به امضا رسید

امضای تفاهمنامه روسای دانشگاه صنعتی شریف ‌و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌و پژوهشکده سوانح طبیعی ایران (وابسته به این بنیاد) با هدف بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در زمینه ساخت مسکن، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه صنعتی شریف ‌و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌و پژوهشکده سوانح طبیعی ایران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در محل این دانشگاه برگزار شد.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، به دیدار هفته گذشته هیئت امنای این بنیاد با رئیس جمهوری در روز ۲۱ فروردین مصادف با سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در این دیدار رئیس جمهوری محترم با تاکید بر اینکه بحث ساخت چهار میلیون در طی چهار سال، به صورتی دقیثق و کاملا بر اساس برنامه تنظیم شده است، بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت این مساکن و همچنین بالا بردن سرعت ساخت به شرط رعایت کیفیت تاکید داشتند.

نیکزاد در ادامه با اشاره به توانمندی‌های پژوهشکده سوانح طبیعی ایران وابسته به بنیاد مسکن، عنوان کرد: پژوهشکده بنیاد مسکن از مدت‌ها قبل بررسی‌ها و مطالعات خودش را در زمینه تکنولوژی‌های نوینِ ساخت مسکن آغاز کرده است. با توجه به اهمیت بحث ساخت مسکن و اینکه در مناطق حادثه‌دیده بر اثر زلزله و سوانح دیگر، مردمی که مسکن خود را از دست می‌دهند، در واقع کل زندگی‌شان را از دست می‌دهند، لذا تاکید بر این شده که کیفیت ساخت با بالاترین استانداردها باشد.

وی افزود: بنیاد سال‌هاست در زمینه تامین اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای ۶۰ و ۸۵ متری در کشور پیشتاز است و به خصوص در زمان وقوع بلایای طبیعی، نسبت به بازسازی واحدها بر اساس این الگو و با فوریت اقدام می‌کند. همچنین در خصوص مواردی مثل اجرای سقف ما به سمت ساخت تیرچه و بلوک حرکت کرده‌ایم. اما چیزی که در آن نیاز به کمک داریم، در حوزه نازک‌کاری ساختمان است؛ چرا که آیتم‌های نازک‌کاری و تکنولوژی آن متفاوت است، ضمن اینکه در این بخش، ذائقه ایرانی‌ها هم کمی متفاوت از سایر کشورهاست.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه با تاکید بر جایگاه دانشگاه‌ها و اینکه بعد از بنیاد مسکن، می‌توانند در خاکریز دوم ساخت مسکن بر اساس الگوهای نوین مسکن‌سازی قرار گیرند، گفت: اراده ما مبتنی بر این است که ارتباط پژوهشکده بنیاد مسکن را با دانشگاه‌ها محکم‌تر کنیم که در این میان دانشگاه صنعتی شریف می‌تواند در راستای لبیک گفتن به دستور مقام معظم رهبری، به ارائه الگوهای نوین مسکن سازی به ما بپردازد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در منطقه فناوری طرشت داریم که بسیاری از آنها در بخش خصوصی هستند. ما در هفته گذشته جلسه‌ای با رئیس جمهوری داشتیم که ایشان تاکید داشتند هم دانشگاه برود سراغ نیاز و صنعت و هم صنعت بیاید دنبال دانشگاه.

وی افزود: طرح تحول دانشگاه شریف در یک کلمه خلاصه می‌شود: «پیوند». یعنی ما در دهه آتی نباید پایان‌نامه کارشناسی ارشدی داشته باشیم که دست کم به یک مسئله جامعه در آن پرداخته نشده باشد و برایش راه حل ارائه نکرده باشد چرا که شعار دوره مدیریتی جدید دانشگاه این است: شریف برای زندگی است.

جلیلی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف باید در خدمت به بهبود کیفیت ساخت مسکن قرار بگیرد. خوشبختانه وزیر علوم هم عزمشان جزم است که این حرکتِ دانشگاه صنعتی شریف در سایر دانشگاه‌ها هم تسری یابد؛ به طوری که مصوب کرده‌اند که چنانچه یک استاد دانشگاه بتواند یک مسئله جامعه را حل کند، به او پایه تشویقی تعلق بگیرد.