شناسهٔ خبر: 108637 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی بیش از ۸۶۹۰ واحد مسکونی در مازندران/ انعقاد قرارداد با دفاتر پیشخوان دولت به منظور تسریع در امور متقاضیان مسکن ملی

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از روند احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن زاهدان مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت:‌ در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از هشت هزار و ۶۹۰ واحد آغاز شده است.

سید محمد نظری، مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ گفت: تاکنون ۱۱۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن این استان نام‌نویسی کرده‌اند که پالایش این افراد نیز درحال انجام است.

وی با بیان اینکه سهمیه استان به صورت سالانه ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد است،‌ عنوان کرد: در این استان طی چهار سال باید ۱۵۵ هزار واحد ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با اشاره به اینکه تقریبا تامین زمین برای مدت زمان دو ساله اول انجام شده است، اظهار کرد: بیش از چهارهزار هکتار اراضی منابع طبیعی را دریافت کرده‌ایم که به دلیل ارزش بالایی که از لحاظ قیمت دارد، امکان آن وجود ندارد که این زمین‌ها وارد این فاز شود، اما براساس دستور وزیر محترم راه و شهرسازی باید این اراضی را بفروشیم و زمین‌های مستعد و مناسب را جایگزین کنیم.

نظری افزود: همکاران ما در استان برای ایجاد شهرک جدید حدود ۳۸۰ هکتار زمین را از منابع طبیعی گرفتند و یک تفاهم نامه نیز با بنیاد مستضعفان منعقد شد که امروز اجرایی شد و مقرر شده ۱۲۰ هکتار از اراضی خود را ارائه دهند و این زمین‌ها برای دهک‌های یک تا سه رایگان و برای سایر به شکل توافقی باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از هشت هزار و ۶۹۰ واحد آغاز شده است، گفت: کارگزاران ما، بنیاد مسکن،‌ بسیج سازندگی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز همکاری داشتند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران از افتتاح واحدهای جدید در هفته‌های آتی خبر داد و اظهار کرد: برای هفته‌های آتی افتتاح خواهیم داشت چراکه تعداد واحدها از مرحله ۱۲ هزار و ۵۰۰ می‌گذرد.

نظری خاطرنشان کرد:‌ به منظور پالایش متقاضیان واجد شرایط با پیخشوان دولت قرارداد بستیم تا با وجود ۵۷۰ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان، استخراج نهایی متقاضیان سرعت یابد.

وی در خصوص نحوه مکان‌یابی زمین‌های استان عنوان کرد: زمین‌هایی که برای شهرک‌ها انتخاب شده‌اند در محدوده هستند و طبق قانون اجازه خروج از حریم را نداریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران تاکید کرد:‌ پیش از آغاز از دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز استعلام گرفته می‌شود تا امکانات پاسخگوی نیازها باشد و پس از این مرحله برای فرآیند آماده‌سازی، صدور پروانه ساختمانی و اتصال متقاضی به پروژه اقدام می‌کنیم.

نظری با بیان اینکه بسته به نوع زمین آپارتمان سازی و ویلاسازی صورت گرفته است، گفت: در این استان نهایت ساختمان‌های چهار طبقه ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: تعداد مجردانی که در این استان ثبت نام کرده‌اند، ۵۵ هزار نفر بوده که پالایش نهایی نشده است و پالایش مرحله به مرحله انجام می‌شود.

نظری بیشترین تراکم ثبت نام را مربوط به شهرستان بابل خواند و گفت: پس از آن در ساری و آمل بیشترین نام‌نویسی را شاهد بودیم و کمترین ثبت نام مربوط به شهرستان گلوگاه و جویبار بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران از ساخت مسکن برای روستاییان خبر داد و عنوان کرد: ساخت مسکن روستایی و مسکن محرومان نیز در دستور کار قرار دارد و ۱۰ هزار واحد مسکن از تعداد سهمیه مذکور باید به روستاییان تحویل داده شود.