شناسهٔ خبر: 108778 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛

دوازدهمین اجلاس کارگروه سطح عالی قطار اسلام آباد-تهران-استانبول برگزار شد

اجلاس کارگروه سطح عالی قطار اسلام آباد-تهران-استانبول دوازدهمین اجلاس کارگروه سطح عالی (HLWG) قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) با هدف بحث و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این قطار با هماهنگی دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با مشارکت نمایندگان سه کشور به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام جعفری، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن ایران که ریاست این اجلاس را بر عهده داشت، در سخنان افتتاحیه خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته از زمان برگزاری اجلاس قبلی (آبان ماه ۱۳۹۹) از جمله جلسات هماهنگی برگزار شده برای راه‌اندازی قطار باری ITI و نیز ازسرگیری عملیات این قطار پس از ۱۴ سال توقف در آذرماه ۱۴۰۰ و سیر سه رام قطار باری تاکنون در سایه تلاش راه آهن‌های کشورهای عضو این کریدور ITI و نیز شرکت‌های فورواردری ارائه داد.

در این اجلاس که روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، وی همچنین به مشکلات و چالش‌های پیش روی این قطار اشاره و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس راه حل‌های مناسبی را برای تدوام سیر این قطار از جمله راه‌اندازی قطارهای کانتینری و قطارهای دو سر بار در این کریدور ارائه دهد.

خدایی، مدیر حمل و نقل و ارتباطات اکو نیز در سخنان خود ضمن تشکر از راه آهن ایران برای میزبانی این اجلاس مهم یادآور شد: یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو حکم به از سرگیری قطار ITI داده بود و از همه ذینفعان درخواست کرد از این قطار برای حمل کالاهای خود در راستای افزایش تجارت منطقه‌ای استفاده کنند و بر گسترش قطار مذکور به سمت اروپا و چین تاکید کرد.

در طی اجلاس بحث‌های مفصلی در خصوص مسائل فنی و چالش‌های موجود در ارتباط با عملیات قطار از طرف راه آهن‌ها و فورواردرها طرح شد که از جمله آنها می‌توان به ظرفیت زیرساخت و آلات ناقله کشورهای واقع در مسیر کریدور به ویژه نوسازی بخش زاهدان-تفتان-کویته، ایجاد مرکز لجستیک در زاهدان، تعرفه‌های حمل و فرمول قیمت گذاری برای فورواردرها، چالش‌های فعلی در مواجهه با برنامه‌ای کردن عملیات قطار باری ITI ،تهیه رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP) جهت اطلاع فورواردرها و صاحبان کالا از عملیات این قطار در هر یک از کشورهای واقع در مسیر و ایجاد ساز و کار مدیریت کریدور (CMM) و نقش اتاق‌های بازرگانی در ترویج و بازاریابی این کریدور، اشاره کرد.

در این اجلاس در خصوص مسائل و مشکلات مربوط به فورواردرها، تامین واگن‌های کفی و مشخص کردن همه هزینه‌های حمل نیز مقرر شد جلسه جداگانه‌ای با حضور فورواردرها برای حل مشکلات فیمابین با هماهنگی دبیرخانه اکو بزودی تشکیل شود.

به گزارش راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در پایان مقرر شد میزبانی اجلاس بعدی بر عهده راه آهن ترکیه باشد که احتمالا در ماه اکتبر ۲۰۲۲ خواهد بود.