شناسهٔ خبر: 108810 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

زنگ خطر فرونشست زمین در کشور/ضرورت هم‌افزایی و تجمیع اطلاعات در خصوص نقشه کم‌آبی

قاری قرآن رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه فرونشست در کشور به مرحله بحران رسیده است بر ضرورت هم‌افزایی و تجمیع اطلاعات در خصوص نقشه کم‌آبی و فرونشست در کشور تاکید کرد.

علیرضا قاری‌قرآن رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از برنامه‌های آن مرکز را برای کاهش مخاطرات فرونشست اعلام کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست زمین قوانین بالادستی مدیریت بحران تعیین کننده است که در آنجا وظایفی برای مرکز تعیین شده است. مرکز تحقیقات با بهره‌مندی از آن قوانین مطالعات و راهکارهایی را ارایه کرده است اما در خصوص کاهش مخاطرات نیاز است تا دستگاه‌های متعدد از سازمان زمین‌شناسی گرفته تا وزارت نیرو فعالیت‌هایی همراستا داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه در خصوص فرونشست زمین هم‌اکنون کشور به مرحله بحران رسیده و باید زنگ خطر بحران کم‌آبی در کشور به صدا درآید، توضیح داد: در خصوص بحران کم‌آبی و فرونشست باید زنگ خطر بزرگی در کشور اعلام شود به جهت آنکه در سیاست‌های کلان کشور بتوان تصمیم‌گیری‌های جدی اتخاذ کرد.

قاری‌قرآن ادامه داد: باید تدابیری اتخاذ و تصمیماتی عملیاتی شود تا آب‌های زیرسطحی کمتر مورداستفاده قرار بگیرد. همچنین ضرورت دارد تا هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر ایجاد شود. هم‌افزایی فعالیت‌های مرکز تحقیقات، وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی و بررسی نوع استفاده از آب‌های زیرسطحی و میزان استفاده آنها در مناطق مختلف، همچنین وزارت نیرو و سایر دستگا‌ه‌های مختلف می‌تواند چاره‌ساز باشد.

وی افزود: مطالعات مرکز تحقیقات بر اساس داده‌هایی است که در سطح کشور وجود دارد. بخشی از اطلاعات و داده‌ها در حوزه‌های دیگر اجرایی همچون سازمان نقشه‌برداری است که ضرورت دارد تا در تکمیل اطلاعات، داده‌های تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها تجمیع شود. این اطلاعات نقشه کامل را در اختیار قرار می‌دهد تا وضعیت فرونشست زمین مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر به شکل نقطه‌ای در خصوص فرونشست زمین موضوع در دست بحث و بررسی است گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که در فلات مرکزی فرونشست وضعیت حادی دارد. اما چنانچه بخواهد طبق بررسی‌های دقیق و نقشه‌بندی باشد باید این هم‌افزایی ایجاد شود و به جای بررسی نقطه‌‌ای، نقشه مناطق فرونشست ایجاد و به روز رسانی شود.

وی تصریح کرد: نقشه مناطق دارای فرونشست در دست تهیه است.

انتهای پیام/