شناسهٔ خبر: 109109 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد:

احداث ۱۳ هزار كيلومتر انواع راه طی ۱۰ سال گذشته

افتتاح جاده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جلسه مجمع عمومی این شرکت از احداث ۱۳ هزار كيلومتر انواع راه طی ۱۰ سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه مجمع عمومی شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور با حضور مهدی نورائی، رييس مركز امور مجامع وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزير راه و شهرسازی، نمايندگانی از وزارت امور اقتصاد و دارايی، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه كشور، اعضاء هيات مديره و مديران شركت با موضوع طرح های تملک دارايی‌های سرمايه‌ای سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

خيرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در این جلسه از  احداث دو هزار و ۲۷۰ كيلومتر مسير ريلی در برنامه پنجم و ششم توسعه خبر داد و عنوان کرد: احداث ۹۹۴ كيلومتر آزادراه و ۹ هزار و ۸۰۰ كيلومتر راه و بزرگراه از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين طول ۱۰ سال گذشته، معادل احداث ۱۳ هزار كيلومتر انواع راه است.

وی طول متوسط سالانه ريل‌گذاری انجام شده در ۱۰ سال گذشته را ۲۰۶ كيلومتر اعلام كرد و گفت: يكی از مهمترين اقدامات صورت گرفته در اين سال‌ها توسعه شبكه ريلی و اتصال مراكز استان‌ها به مسيرهای ريلی كشور است و در همين راستا توليد ريل ملی از اواخر سال ۱۳۹۸ و توليد انبوه آن در سال ۱۳۹۹ گامی اساسی به سوی دستيابی به اين اهداف بود.

معاون وزير راه وشهرسازی ادامه داد: بهره‌برداری از ۸۶ كيلومتر آزادراه به طور متوسط در هر سال و ۸۹۱ كيلومتر راه و بزرگراه سالانه نيز بخش ديگری از اقدامات در توسعه زيرساخت‌های حمل و نقل محسوب می‌شود كه با توجه به نياز گسترده تر توسعه شبكه بزرگراهی در سطح كشور اقدامات سازنده‌ای در اين زمينه صورت گرفته است.

خادمی ارتقاء و توسعه طرح‌های واقع در كريدورهای شمالی-جنوبی و شرقی- غربی را يكی از اهداف كلان شركت دانست و اظهار کرد:‌ اتصال به كريدورهای ترانزيتی بين المللی به منظور افزايش توان رقابت‌پذيری با شبكه‌های رقيب، اتصال نقاط مختلف كشور به شريان‌های ترانزيتی، افزايش بهره‌وری و كاهش هزينه در اجرای پروژه‌ها با ارتقاء سطح تكنولوژی‌های مورد استفاده در راهسازی از ديگر برنامه‌های اساسی شركت است.

وی تامين منابع مالی نقدی و تخصيص به موقع و متناسب و كافی اعتبارات را يكی از راهكارهای اساسی در تكميل طرح‌های اولويت دار راهسازی اعلام كرد و افزود: شركت ساخت در اين سال ها با فاز بندی اجرای پروژه‌ها به ويژه در حوزه راه آهن شرايطی برای بهره‌برداری از بخش‌های تكميل شده مسير فراهم كرده است که بدين ترتيب با تامين به موقع اعتبارات مورد نياز، پروژه‌ها به طور كامل در دسترس هم ميهنان قرار می‌گيرند.

معاون وزير راه و شهرسازی با اشاره به هزينه های بالا اجرای طرح‌های ريلی، خاطرنشان کرد: احداث خطوط ريلی از نظر هزينه و تكنولوژی‌های اجرايی يک ابر پروژه محسوب می‌شوند و برای بهره‌مندی به موقع از سرمايه گذاری صورت گرفته معمولا در دو فاز اجرا و بهره‌برداری می‌شوند. در صورت تخصيص به موقع اعتبار مورد نياز در فاز دوم بعد از بهره‌برداری اين طرح‌ها كامل‌تر و با تمامی امكانات مورد نياز زير عبور قرار می‌گيرد.

 به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفتنی است: در ادامه جلسه پاسخ هیأت مدیره به گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی مطرح و موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.