شناسهٔ خبر: 109179 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خبر داد:

نیاز ۱۲۰۰ میلیارد تومانی پروژه تهران- همدان- سنندج/ افتتاح راه‌آهن همدان- سنندج در بهمن‌ماه با تخصیص اعتبار/ ظرفیت جابجایی بیش از ۳۰۰ هزار مسافر در سال اول

بازديد معاون رييس جمهوري از راه آهن تهران_همدان و ايستگاه ساوه مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از تکمیل و افتتاح خط ریلی تهران- همدان- سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز خبر داد.

شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره راه آهن تهران- همدان- سنندج اظهار کرد: این خط آهن در سال اول بهره‌برداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و نیم میلیون تن بار را دارد که این ظرفیت در سال بیستم به دو برابر یعنی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار می‌رسد.

وی افزود: ‌البته این برآورد اولیه است و قطعا ظرفیت جابجایی خط ریلی تهران- همدان- سنندج بیش از این خواهد شد.

فامیان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این خط ریلی با ۴۱۱ کیلومتر طول از سال ۸۴ آغاز با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخش‌های روسازی زیرسازی و ساختمان آغاز شد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه محور مورد اشاره یک خطه است، ‌گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

فامیان تاکید کرد: در کل محور همدان- سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و باقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک،  ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می‌شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: از این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری، ۲۶۰ کیلومتر شامل تهران تا همدان بوده که در سال ۹۶ افتتاح و تا اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی روند ساخت و توسعه راه آهن را شامل ۳ بخش زیرسازی، بخش اصلی راه یعنی خاکریری، خاک برداری، پل‌ها، تونل‌ها و تقاطع‌های متفاوت و بخش روسازی دانست و افزود: محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد اما چون تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدی‌تر اجرایی شد.

فامیان درباره امتیازات این پروژه ریلی گفت: از جمله اهداف و برنامه‌های این محور، توسعه اتصال مراکز استان به شبکه ریلی بوده و این خط ریلی، مرکز استان‌های همدان و سنندج را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک در بیان مزایای این راه‌آهن خاطر نشان کرد: این پروژه در مسیر همدان- سنندج منجر به توسعه اقتصادی مراکز صنعتی و کشاورزی می‌شود.

وی همچنین به مزایای حمل‌و‌نقل ریلی به عنوان حمل‌و‌نقل سبز اشاره کرد و گفت: این مدل حمل‌و‌نقل نسبت به حمل‌و‌نقل جاده‌ای از لحاظ زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت ایمن است.

فامیان ادامه داد: ۵ قطعه اجرایی در تهران تا همدان سال ۹۶ افتتاح شد و ایستگاه همدان نیز در حال حاضر خدمات مسافری و باری ارائه می‌دهد.

با احداث پل از همدان به ملایر ارتباط برقرار خواهد شد و با توجه به اتصال همدان به ملایر در حقیقت محور تهران همدان نیز به راه‌آهن غرب تهران متصل شده و ارتباط با کرمانشاه و خسروی را فراهم می‌کند.

این محور که در ادامه محور غرب یعنی اراک به سمت ملایر و از ملایر به سمت کرمانشاه می‌رود و نهایتا به خسروی منتج می‌شود،‌ همچنین راه آهن تهران- همدان- سنندج پلی را از همدان به سمت ملایر ایجاد کرده و دو محور را به هم وصل می‌کند. به عبارت دیگر میتوان از خود همدان و کردستان به این خط ریلی غرب کشور وصل شده و به مرز خسروی رفت.

وی افزود: در برنامه‌های توسعه آتی، مرز باشماق هم اضافه می‌شود.

فامیان خاطر نشان کرد: در این پروژه بزرگ که ۴۱۱ و نیم کیلومتر طول دارد، ۳۲ میلیون متر مکعب خاک برداری و ۲۵ میلیون متر مکعب خاک‌ریزی انجام شده است. همچنین حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت:‌ بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و طی تفاهمنامه ۸۰۰ میلیارد تومانی ظرف ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریل‌گذاری‌ها به سنندج رسید.

فامیان در مورد هزینه‌ها و بخش مالی پروژه گفت: تا کنون یک هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده که شامل تامین مصالح، تملک و مطالعات انجام شده و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: فصل کاری در محور غرب کشور با توجه به وضعیت آب و هوای آن منطقه بسیار تاثیر گذار است، از آبان ماه به بعد بارش‌ باران و از دی به بعد نیز بارش برف مانع کار می‌شود، از سوی دیگر با توجه به تفاوت راه آهن با راه و محدودیت‌های طراحی برای شیب، قوس و ارتفاعات و سختی‌ها این گونه خطوط افزایش می‌یابد.

فامیان تاکید کرد: در عین حال طی ۶ ماه گذشته تنها ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده ولی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران و یا شرکت‌های تولید کننده ریل است.

مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، در ۵ ماه آتی که به عنوان فصل کاری، فرصت باقی مانده، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود:‌ استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های ماده ۵۶ یعنی تسهیلات داخلی بانک‌ها و فاینانس داخلی، در تسریع تکمیل پروژه موثر خواهد بود.

فامیان خاطر نشان کرد: با توجه به اتمام زیرسازی این محور و اتصال ریل‌گذاری به سنندج، هرچه مساله تخصیص اعتبار زودتر انجام شود،‌ بهره‌برداری‌های بیشتری می‌ توان از این پروژه داشت.