شناسهٔ خبر: 109285 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

شبستان و ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) با ۶۰ میلیاردتومان اعتبار تکمیل می‌شود

بازدید مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در سفر به قم از آغاز عملیات اجرایی دیوار حائل، تکمیل ضلع شرقی پیامبر اعظم طرح توسعه شرقی حرم حضرت معصومه (س) با ۶۰ میلیاردتومان اعتبار خبر داد.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی که به منظور بازدید از طرح توسعه شرقی حرم حضرت معصومه (س) به استان قم سفر کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی دیوار حائل ضلع جنوبی شبستان، ضلع شرقی پیامبر اعظم و تخصیص ۶۰ میلیاردتومان اعتبار برای تکمیل این بخش از پروژه خبر داد.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی گفت: هم اکنون تکمیل شبستان و ضلع شرقی پیامبر اعظم و خرید هواسازهای شبستان در حال انجام است و عملیات اجرایی دیوار حائل ضلع جنوبی شبستان شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر استانی رییس‌جمهوری به استان قم برای تکمیل پروژه ۶۰ میلیاردتومان در نظر گرفته شد که در سفر امروز به استان قم این امر محقق شد. با تخصیص این مبلغ تکمیل پروژه سرعت خواهد یافت.

نبیان یادآور شد: پیش‌تر  کتابخانه و حیاط صحن شرقی طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) افتتاح شده بود که هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

گفتنی است طرح توسعه شرقی حرم حضرت معصومه (س) یکی از طرح‌های عمرانی مهم شهر مذهبی قم محسوب می‌شود که هم‌اکنون با تملک بخش وسیعی از عرصه طرح و پلاک‌های واقع در امتداد و حاشیه محور حرم-جمکران، در حال اجراست.

سابقه طرح توسعه شرقی حرم مطهر به مطالعات بهسازی و نوسازی پیرامون حرم و مرکز شهر قم مربوط می‌شود که نتیجه آن نقشه‌ای است که از آن به عنوان سند تلفیق نام برده می‌شود و راهنمای طرح‌هایی است که در این محدوده قرار گرفته و اصول و مبانی طرح‌ها، راهبردها و برنامه‌های پروژه اطراف حرم در طرح تلفیق تعریف و مشخص شده است.

از جمله اهداف طرح توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه (س) می‌توان به تامین فضاهای سرپوشیده و روباز موردنیاز مجموعه حرم، ساماندهی و پیاده‌راه سازی محور ارم حدفاصل خیابان شبستان تا چهارمردان، ساماندهی ادامه گذرخان به عنوان یکی از گذرهای تاریخی مجاور حرم مطهر اشاره کرد.

همچنین فاز اول طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) در زیربنایی به مساحت ۵۶ هزار مترمربع در حال اجراست.