شناسهٔ خبر: 109333 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

توزیع یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن قیر برای حفظ و نگهداری جاده‌های کشور در سال جاری هدفگذاری شد

بازدید مهندس میرشفیع-کنارگذراراک مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه گفت: توزیع یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن قیر امسال برای حفظ و نگهداری جاده‌های نقاط مختلف کشور هدفگداری شده که به مرور زمان توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( استان مرکزی)، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه درسفر یک روزه به استان مرکزی با حضورمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندی،مدیرکل راه وشهر سازی استان و سایر مدیران استانی از روند اجرای کمربندی شمالی شهر اراک وبزرگراه اراک –خرم آباد بازدید میدانی بعمل آورد.

حمید انعامی مدیرکل راه وشهرسازی استان درحاشیه این بازدید گفت: سرمایه گذار طرح آزادراه اراک به خرم آباد، قرارگاه سازندگی خانم الانبیا است و منابع سهم دولت از روش‌هایی که قانون مشخص کرده تامین اعتبار می‌شود برآورد می‌شود و امسال حدود ۶ هزار میلیارد ریال‌از این میزان اعتبار، از سوی دولت تامین می‌شود.

انعامی خاطر نشان کرد: درصورت تامین اعتبار لازم ۱۲ کیلومتر از آزادراه اراک به خرم آباد و همچنین ۲۵ کیلومتر از طرح کنارگذر شمالی اراک امسال با تعامل و هم افزایی مسئولان اجرایی ذیربط امسال به بهره برداری می رسد.

سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه در حاشیه نشست بررسی مشکلات اجرایی طرح کنارگذر شمال اراک بیان داشت: تامین و توزیع این میزان قیر تاثیر چشمگیری در راستای حفظ و نگهداری جاده های ارتباطی، روکش آسفالت، کاهش،تلفات انسانی جاده‌ها و همچنین راه‌های روستایی دارد تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی را سرعت می‌بخشد.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۷۰ درصد از سهمیه قیر وزارت راه و شهرسازی تامین شد هرچند که فرصت قانونی ددیافت این میزان قیر تا تیرماه سال جاری وجود دارد اما تاکنون وزارت نفت، قیرمورد نیاز را در چارچوب قانون سال گذشته تحویل نداده است.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه  در خصوص مبحث "تامین قیر رایگان" نیز اظهار داشت: لفظ و واژه قیر رایگان نادرست است و در واقع قیر رایگانی وجود ندارد چرا که در قانون پیش‌بینی شده که از سوی وزارت نفت، قیر مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورری و بنیاد مسکن که مصرف کننده قیر دولتی هستند، تامین شود و  در حساب‌های خزانه نیز محاسبه می شود و در وزارت راه و شهرسازی نیز این مبالغ با پیمانکاران تسویه حساب می‌شود و در واقع قیر رایگان یک اصطلاح رایج است و در عمل ماهیت خارجی ندارد.

میرشفیع در خصوص اقدامات اولویت دار هدفگذاری شده در وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: برخی ظرفیت‌های بودجه‌ای در ردیف‌های بودجه قید شده و تخصیص اعتبار شده و همچنین یکسری منابع خاص از قبیل تهاتر نفت و بحث قیر وجود دارد که باید دید چه زمان تامین اعتبار می‌شود تا متناسب با آن بتوان طرح‌های نیمه تمام عمرانی را به سرانجام رساند.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با جذب اعتبار مورد نیاز، امسال حداقل پنج هزار کیلومتر راه روستایی را به بهره برداری برسانیم و یک‌هزار کیلومتر بزرگراه را تکمیل کنیم و همچنین  ۳۰۰ کیلومتر آزادراه را در سطح جاده های ارتباطی کشور بهره‌بردای کنیم‌.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از طرح‌های نیمه تمام عمرانی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری در سفرهای استانی خود مبنی بر تامین و تزریق منابع مالی طرح‌های عمرانی نیمه تمام که با پیشرفت فیزیکی بالایی همراه و قابل بهره برداری است انتطار می‌رود با تعامل و هم افزایی و ارائه راهکارهای فنی لازم از سوی مدیران اجرایی ذیربط، این طرح‌های عمرانی امسال در استان مرکزی بهره برداری شود.

میرشفیع ادامه داد: خوشبختانه طرح کنار گذر شمالی اراک یکی از جمله طرح‌هایی است که روند قابل قبولی دارد که امید است با تامین اعتبار مناسب، بهره برداری از ۲۵ کیلومتر این آزادراه امسال عملیاتی شود.

وی افزود: بخشی از طرح آزادراه اراک به خرم آباد که در حوزه استحفاظی استان مرکزی است هنوز کلید نخورده که امید است بتوان ۱۲ کیلومتر از بخش نخست این طرح امسال به بهره برداری برسد.

مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه گفت: بخشی از طرح آزادراه اراک به که در حوزه استحفاظی شهر قم است در حال انجام است و حوزه استحفاظی استان مرکزی و شهر اراک، تعیین تکلیف شده و سرمایه گذار اعلام آمادگی برای اجرای این طرح کرده است.

میرشفیع یادآور شد: بخشی از اعتبارات این طرح از سوی سرمایه گذار تامین می‌شود و بخشی نیز از سوی دولت تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان سهم پرداختی دولت در خصوص حدفاصل شهرستان شازند تا تقاطع شهر فرمهین، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که سرمایه گذار نیز باید ۲ و نیم برابر این منابع را تامین کند و خوشبختانه این طرح اکنون فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: تکمیل طرح کنارگذر شمالی اراک ضروری است چرا که تردد خودروهای سنگین در این مسیر ، نقش موثری در کاهش‌آلایندگی هوای اراک دارد.

مهدی زندیه وکیلی افزود: با توجه به اینکه تردد خودرو در مسیر آزادراه اراک به خرم آباد بالا است و شاهد تصادفات بسیاری در این مسیر هستیم انتظار می رود شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص تامین قیر و تزریق اعتبار این طرح بزرگ عمرانی تعامل و همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح در اسرع وقت به بهره برداری برسد.

وی تاکید کرد: آزادراه کنارگذر شمالی اراک به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شبکه حمل و نقل جاده ای کشور و کریدور جنوب غرب به شمال کشور است که قرارداد اجرای این طرح با شرکت نصر استان مرکزز منعقد شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار داشت:  این طرح از پل شازند واقع در ابتدای آزادراه اراک به خرم آباد آغاز و پس از عبور از شمال شهر اراک به سمت شرق ادامه می یابد و جنب روستای مالک آباد به بزرگراه سلفچگان اراک متصل می‌شود.