شناسهٔ خبر: 109499 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی- اداره کل ترافیک هوایی ایران اعلام کرد:

افزایش ایمنی، نظم و کارایی ناوبری هوایی هدف اداره اطلاعات هوانوردی است

رئيس اداره اطلاعات هوانوردي رئیس اداره اطلاعات هوانوردی- اداره کل ترافیک هوایی ایران با بیان اینکه سرویس اطلاعات هوانوردی به منظور ارائه خدمات یکپارچه و هدفمندی است که برای پشتیبانی ازهوانوردی غیرنظامی با هدف ارتقاء ایجاد نظم و افزایش کارایی ناوبری هوایی بین المللی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روح الله صالحی رئیس اداره اطلاعات هوانوردی- اداره کل ترافیک هوایی ایران با بیان اینکه سرویس اطلاعات هوانوردی به منظورارائه خدمات یکپارچه وهدفمندی است که برای پشتیبانی از هوانوردی غیرنظامی ایجاد شده است، گفت: هدف این اداره تضمین جریان اطلاعات لازم برای حفظ و ارتقاء ایجاد نظم و افزایش کارایی ناوبری هوایی بین المللی است.

صالحی اظهار کرد: فلسفه وجودی و الزام به ارایه سرویس اطلاعات هوانوردی مطابق با استانداردها و براساس روش های توصیه شده در ضمیمه ۱۵، از ماده ۲۸ کنوانسیون بین المللی هوانوردی غیرنظامی صورت می گیرد.

 وی با بیان اینکه هر کشور، مسئول در دسترس قرار دادن تمام اطلاعات و منابع مورد نیاز برای انجام عملیات و اجرای پروازهای بین المللی دراختیار منافع هوانوردی غیرنظامی است، عنوان کرد: کشورها ملزم به ارایه خدمات یکپارچه اطلاعات هوانوردی در تمامی فرودگاه‌ها، کلیه فضای تحت حاکمیت کشور و سایر فضاهایی که کشور در آن سرویس ATS  می‌ دهد، هستند.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل ترافیک هوایی ایران به مسئولیت اداره اطلاعات هوانوردی اشاره کرد و گفت: اداره اطلاعات هوانوردی مسئولیت ارایه این خدمات را در سراسر FIR کشور برعهده دارد.

صالحی در توضیح بیشتر گفت: در این راستا اداره اطلاعات هوانوردی- اداره کل ترافیک هوایی دارای دو بخش عملیاتی و ستادی بوده که در حوزه عملیاتی در تمامی روزهای سال و به صورت ۲۴ ساعته ارایه سرویس می کند.

وی خاطرنشان کرد: به منظورارایه سرویس آنلاین کلیه محصولات هوانوردی ایران بر روی سایت این اداره به آدرس https://AIS.airport.ir  قابل دسترس است.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی ضمن معرفی ایمیل رسمی اداره اطلاعات هوانوردی به آدرس Ais_iran@airport.ir اظهار کرد: ایمیل این اداره جهت دریافت گزارشات رسمی مربوط به محصولات هوانوردی کشور جهت ارتباط با کلیه کاربران بین‌المللی (نظیرJeppesen, Lido,… ) و داخلی، شرکت های هواپیمایی، خلبان ها، کنترلرهای ترافیک هوایی و  سایر کاربران محصولات هوانوردی کشور بوده و از این طریق پاسخگوی سوالات و آماده دریافت نظرات کاربران است.

صالحی با بیان اینکه رویکرد توزیع اطلاعات هوانوردی با استفاده از محصولات کاغذی و پیام های متنی دیگر پاسخگوی نیاز کاربران محصولات هوانوردی نیست، تاکید کرد: سیستم های ناوبری مبتنی بر کامپیوتر و ناوبری بر مبنای RNP ,RNAV و بکارگیری سامانه‌های هوشمند ماهواره‌ای و الزامات مدیریت ترافیک هوایی، نیازمند تغییر رویکرد و باز تعریف الزامات جدید AIS ، بمنظور برآورده شدن کیفیت مورد نیاز و به موقع اطلاعات هوانوردی است.

وی با اشاره به اقدام ایکائو درارائه طرح انتقال از AIS به AIM گفت: طی این اقدام رویکرد مدیریت اطلاعات هوانوردی و نظارت بر جمع‌آوری، پایش، کنترل کیفیت و توزیع داده‌ها و اطلاعات هوانوردی با کیفیت تضمین شده، اتخاذ شده است.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی - اداره کل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه ها تصریح کرد: برای تحقق این هدف ایکائو در سند ۹۷۵۰ برنامه جهانی ناوبری هوایی، اقدام به مشخص کردن یک سلسله عملکردهای مرتبط با مدیریت اطلاعات هوانوردی تحت عنوان DAIM و SWIM کرده و وظیفه پیگیری این موارد در دفاتر منطقه‌ای ایکائو به AIM Subgroupها واگذار شده است.

صالحی در ادامه ضمن تشریح اهم عملکرد AIM  ایران در یک سال اخیر، گفت: اداره اطلاعات هوانوردی - اداره کل ترافیک هوایی ایران در سال گذشته موفق به ثبت رکورد بیشترین درصد کاهش Old NOTAM شدکه موجب تقدیر دفتر منطقه ای ایکائو از ایران جهت اجرای موضوع NOTAM improvement شد و ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای عملکرد بسیار مطلوب و شاخص به ارائه تجربیات و راهکارهای مورد استفاده خود در اجلاس بین المللی NOTAM improvement در سطح جهانی (Global) با محوریت دفتر مرکزی ایکائو پرداخت.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه از دیگر موارد مهم اجرایی در سال گذشته اجرای فرمت جدید نوتام برف ( SNOWTAM) به همراه تولید اپلیکیشن بومی بوده است، افزود:GRF  یک روش جهانی و هماهنگ به منظور ارزیابی شرایط سطح باند و تهیه گزارش هایی است که مستقیماً با عملکرد هواپیما ارتباط دارد و لذا در راستای تسهیل تولید محتوای RCR توسط Aerodrome operator اپلیکیشن تولید محتوای RCR به همت کارشناسان اداره اطلاعات هوانوردی و اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات تحت LAN شرکت فرودگاهها تهیه شده است.

صالحی تاکید کرد: برگزاری چندین دوره آموزشی در خصوص فرمت جدید نوتام برف توسط کارشناسان اداره اطلاعات هوانوردی برای کلیه فرودگاهها و نیز تدوین دستورالعمل جامع جهت اجرای فرمت جدید نوتام برف از دیگر اقدامات سال گذشته بود.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی با بیان اینکه اداره اطلاعات هوانوردی -اداره کل ترافیک هوایی در سال گذشته با تلاش و پیگیری همکاران خود، جهت بروز رسانی AIP ایران، نسبت به ارائه  بیش از ۳۵۷۷  صفحه در قالب  چهار بسته اطلاعات هوانوردی جمهوری اسلامی ایران که دربرگیرنده آخرین تغییرات اطلاعات ضروری و تاثیر گذار بر ایمنی عملیات هوانوردی و فرودگاهی است، اقدام کرده است.

وی ضمن ارائه توضیح در خصوص اهمیت صدور به موقع  NOTAM با محتوای صحیحی گفت: منظور از  NOTAM اطلاعیه ای است که از طریق خطوط شبکه مخابراتی صادر شده و شامل اطلاعاتی در مورد تاسیس، تغییر در وضعیت تجهیزات، سرویس ها، دستورالعمل ها یا مخاطرات مربوط به آنها بوده و آگاهی بهنگام و فوری آنها برای عوامل مرتبط با عملیات پرواز اهمیت دارد.

صالحی با اشاره به لزوم ایجاد بستر امن اطلاعاتی جهت فضای جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در سال گذشته تعداد ۴۰۳۳ اطلاعیه هوانوردی بین المللی ، ۱۰۷۱ اطلاعیه هوانوردی  داخلی و ۳۳۰  مورد نوتام برف در سال گذشته با رعایت اصول و استانداردهای موجود در این خصوص توسط همکاران این حوزه صادر شده است.

صالحی گفت: اداره اطلاعات هوانوردی (AIM)- اداره کل کنترل ترافیک هوایی در پایان سال گذشته، به منظور بررسی کلیه فرآیندهای مدیریتی، عملیاتی و پشتیبانی این بخش در قالب سیستم مدیریت کیفیتISO۹۰۰۱:۲۰۱۵ ، این بخش مورد انجام ممیزی خارجی قرار گرفت و موفق به کسب بالاترین امتیاز در این ممیزی و دریافت مجدد گواهینامه ISO ۹۰۰۱ ویرایش سال ۲۰۱۵ شده است.

وی با اشاره  به برنامه پایش ایمنی سازمان هواپیمایی کشوری به منظور صدور گواهینامه عملیاتی گفت: AIM  به عنوان ارائه یکی از ارائه دهندگان خدمات پایه ناوبری هوایی، توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری مورد ممیزی  قرار گرفت.

رئیس اداره اطلاعات هوانوردی با اشاره به تحریم های غیر منصفانه علیه ایران اظهار امیدواری کرد: با تهیه اتوماسیون AIM گامی بزرگ در این خصوص برداشته شود.

شایان ذکر است که  شورای ایکائو برای اولین بار در پانزدهم می سال ۱۹۵۳ استانداردها و شیوه های توصیه شده اولیه ضمیمه پانزده Annex ۱۵را پذیرفت و از آن پس روز پانزدهم ماه می  را به عنوان روز جهانی AIM اعلام کرد.