شناسهٔ خبر: 1096 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری:

اعتبار مورد نياز براي ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی/ ۸ میلیون ایرانی در سکونتگاه‌های غیر رسمی

بافت فرسوده تهران پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری آمار ۱۸ میلیون نفر ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی را اشتباه دانست و گفت: تعداد ساکنان این مناطق بیش از ۸ و نیم میلیون نفر در کشور نیست.

مجید روستا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره این‌که گفته می‌شود حدود ۱۸ میلیون نفر از ایرانیان در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند توضیح داد: مطالعاتی که در کلیه مراکز استان‌ها بجز تهران و شهرکرد و شهرهای بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت انجام شده نشان می‌دهد که ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند. از آن‌جایی که بخش عمده‌ای از شهرهای مورد مطالعه بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری کشور را تشکیل می‌دهند اساسا آمار ۱۸ میلیون نفر ساکن در این سکونتگاه‌ها نمی‌تواند صحیح باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: اگر بخواهیم این آمار را به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تعمیم دهیم پیش‌بینی می‌شود که این آمار به ۸ و نیم میلیون نفر جمعیت اسکان غیررسمی برسد. به عبارتی می‌توان تخمین زد که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کلان شهرها (شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) و ۱۳ تا ۱۵ درصد مساحت شهری کشور ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی باشند.

روستا درباره بودجه مورد نیاز برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی گفت: بودجه‌ای که بر اساس مطالعات برای اقدامات کالبدی یعنی تزریق و تقویت سرانه‌ها و خدمات شهری، اقدام‌های اقتصادی، آموزش مهارت‌های پایه، ایجاد اشتغال‌های خرد و اقدام‌های اجتماعی مانند آموزش‌های اجتماعی و پیشگیری از نابه‌هنجاری‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در ۷۷ شهر انجام شده است بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی درباره منابعی که فعالیت‌های بهسازی و نوسازی از طریق آن اجرا می‌شود توضیح داد: با توجه به منابع اندکی که از ردیف تملک دارایی در اختیار داریم امسال ۱۸ میلیارد تومان در موافقتنامه پیش‌بینی شده است. ما از این منابع اندکمان به عنوان اهرمی استفاده می‌کنیم و علیرغم این‌که وظیفه ما صرفا تامین منابع مالی نیست اما تجربه گذشته نشان داده که باید به گونه‌ای کار کنیم که این منابع بتوانند چند برابر خود را از منابع محلی بسیج کند. بسیج منابع در قالب تامین زمین توسط مدیریت محله یا تامین بخشی از منابع خواهد بود.

نظر شما