شناسهٔ خبر: 109622 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی کشورمان مطرح شد؛

اعلام آمادگی ایران به منظور نهایی شدن قرارداد ساخت جاده اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان/ افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت کالا میان دو کشور ایران و آذربایجان

دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی در دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی ایران، وزارت راه و شهرسازی در خصوص نهایی شدن قرارداد ساخت جاده اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، ضمن سفر به ایران با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در این دیدار با اشاره به برادری دو کشور و رابطه بسیار خوب دو طرف ضمن خوش‌آمدگویی به طرف آذربایجانی، عنوان کرد: میان دو کشور موضوعات متعددی وجود دارد، اما موضوع ترانزیت میان دو کشور بسیار حائزاهمیت است.

وی با تاکید براینکه در دیدارهای مقامات دو کشور همیشه فضای مثبتی وجود داشته و تفاهم نامه‌های خوبی امضا شده است، گفت: ما آمادگی داریم ساخت زنگزور، خط اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران، را در قالب یک قرارداد امضاء کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اخیرا در آذربایجان یک کمیسیون مشترک برگزار کرده‌ایم، گفت:‌ این جلسه به منظور پیگیری‌های مصوبات آن کمیسیون برگزار شد.

قاسمی با بیان اینکه یکی از مصوبات مذکور ایجاد پل‌هایی است که آذربایجان را از شرق از طریق خاک ایران به نخجوان متصل می‌کند، عنوان کرد: این امر در کمیسیون مشترک در قالب توافقنامه به امضا رسید و امروز نیز در این زمینه به مباحثه پرداختیم و در خصوص شروع عملیات، قرارداد و تامین مالی آن گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: طی یک زمان‌بندی مقرر شد پایان پروژه حدود یکسال باشد، همچنین دو پل به عنوان پل برادری نامگذاری شد.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز فعالیت گروه مشترک فنی دو کشور از فردا خبر داد و گفت: در این راستا مطالعات اولیه انجام شده است و مطالعات به همراه اجرا یک بازه زمانی یکساله را طی خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه به مباحث مربوط به پل آستاراچای در یک سفر پیش از اجرای کمیسیون به کشور آذربایجان بررسی کرده بودیم، عنوان کرد: در آنجا قرارداد امضا و با حضور در آستاراچای مراسم کلنگ زنی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز نیز براساس گزارشات ارائه شده مشخص شد پروژه پیشرفت بسیار خوبی دارد و برای پیمانکار پروژه نیز زمانبندی اتمام پروژه آستاراچای را شش ماهه قرار دادیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای توسعه ترانزیت و کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌ها در برخی از نقاط نیز با طرف آذربایجانی بحث‌هایی صورت گرفت.

تاکید جمهوری آذربایجان بر اهمیت ترانزیت میان دو کشور

شاهین مصطفی‌اف، در این دیدار ضمن تشکر از مهمان‌نوازی ایرانیان با اشاره به سفرهای وزیر راه و شهرسازی ایران به جمهوری آذربایجان عنوان کرد: این سفر برای ما بسیار حائزاهمیت است، از این‌رو به همراه هیات بزرگی در تهران حضور یافتیم.

وی بخش‌های همکاری میان دو کشور را متنوع و گسترده خواند و گفت:‌ بحث تجارت،‌ انرژی،‌ سرمایه‌گذاری، نفت و گاز میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است و این دو کشور همکاری‌های مشترکی را دنبال می‌کنند.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان بحث ترانزیت و حمل و نقل را یکی از مباحث مهم سفر خود به ایران دانست و گفت: در این زمینه به همکاری‌های موفقیت‌آمیزی دست یافتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش حجم بار ترانزیت را شاهد بودیم و برای این نوع همکاری از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم. 

مصطفی‌اف، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان موضع ایران در جنگ قره باغ را صریح خواند و اظهار کرد: پس از پایان یافتن این جنگ ظرفیت‌های جدیدی در منطقه ایجاد شده است.

وی افزود:‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران در آذربایجان یک تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندیم و براساس این تفاهم نامه مقرر شد جمهوری آذربایجان به واسطه اراضی جمهوری اسلامی ایران به نخجوان متصل شود؛ همچنین در آنجا پل ریلی و جاده‌ای ایجاد خواهد شد و مصمم هستیم بارانداز ریلی در مرز  آستارا را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: امروز در این دیدار بحث ساخت پل‌های جاده‌ای، تامین مالی و بحث‌های فنی این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و هر دو طرف بر این نظر هستیم، می‌توانیم پل‌ها را طی مدت یکساله به اتمام برسانیم و مورد بهره‌برداری قرار دهیم و این پروژه‌ها برای هر دو کشور ثمرات زیادی خواهد داشت.