شناسهٔ خبر: 109759 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

وزش باد بسیار شدید و خیزش گرد و خاک از امروز

ایستگاه هواشناسی در فرودگاه مهرآباد سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید تا بسیار شدید و خیزش گردوخاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه افزایش گرادیان فشار و نفوذ گردوخاک از روز شنبه سی‌ و یکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سه‌شنبه سوم خرداد ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید اعلام شده است.

منطقه اثر آن نیز برای روز شنبه ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، البرز، قم، بوشهر، شرق کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، لرستان، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس خواهد بود.

این سامانه روز یکشنبه شرق کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و شمال شرق اصفهان را در بر می‌گیرد.

روز دوشنبه نیز آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و قم درگیر این سامانه می‌شوند.

سه‌شنبه نیز این سامانه در جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، بوشهر، خوزستان، یزد، کرمان، تهران و البرز فعال خواهد شد.

اثر مخاطره این سامانه وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها به ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه کرده است.