شناسهٔ خبر: 109887 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دستورالعمل همکاری ریلی بین ایران و قزاقستان به امضا رسید

راه انداری کریدور ریلی چین قزاقستان ایران اروپا/اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه بزودی وارد ایران می‌شود

صالحی دستورالعمل همکاری ریلی بین ایران و قزاقستان به امضا رسید که با امضای آن کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جایگزین کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیات بلند پایه‌ای از کشور قزاقستان با حضور معاون نخست وزیر و همچنین رئیس راه آهن این کشور با سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، در ساختمان شهدای راه آهن دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار، دو طرف درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفت‌و‌گو کردند و روسای راه آهن دو کشور، دستور العمل افزایش همکاری‌های ریلی را امضا کردند که با امضاء این دستورالعمل، کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جایگزین کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا می شود.

در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محمولههای غلات و ذغال سنگ دارد.

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام وزیر راه و شهرسازی را ابلاغ کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: دولت سیزدهم تاکید ویژه‌‌ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گام‌های عملیاتی در این خصوص برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند.

صالحی تاکید کرد: مذاکرات منجر به نوشتن توافقنامه و دستورالعمل شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته سیر ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب‌تر از مسیر دریای خزر است.

صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می‌تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آن جا بار می‌تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.

وی گفت: این کریدورها هم‌اکنون قابل استفاده هستند و توافقی که بین ایران و قزاقستان امضا خواهد شد می‌تواند کمتر از یک ماه عملیاتی شود و در سفر رئیس جمهوری قزاقستان به ایران گزارش آن را به روسای جمهور دو کشور ارائه کنیم.

صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.

مدیر عامل راه آهن گفت: با توجه به این که تمام زیرساخت‌ها آماده است از هفته آینده می‌توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می‌توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن‌های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.

صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در پایان این دیدار طرفین ضمن امضای دستورالعمل همکاری ریلی بین ایران و قزاقستان تفاهم کردند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.