شناسهٔ خبر: 109976 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان خبر داد؛

تمرکز سازمان بنادر بر جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بنادر کوچک/ امکان برقراری خط مسافری بین جاسک و عمان فراهم است/ ایجاد یک رمپ شناوری رو-رو دیگر در بندر جاسک؛ به‌زودی

بندر جاسک مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از راه‌اندازی یک رمپ شناور رو-رو در جاسک خبر داد.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به آمادگی موجود در بندر تیاب برای جذب سرمایه‌گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا، گفت: همانند بنادر دیگر شرق هرمزگان مثل سیریک و جاسک که در سنوات گذشته با جذب سرمایه‌گذار اقدام به توسعه آن شده است، در بندر تیاب هم که به رغم کوچک بودن، بازدهی بالایی به ویژه در زمینه صادرات کالا داشته است، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد انبارهای نگهداشت کالا، در اولویت قرار گرفته است.

کارویژه اصلی بنادر شرق هرمزگان ارتقای روابط تجاری بالاخص با عمان است

وی افزود: به دلیل هزینه‌های سنگینی که احتمالا سرمایه‌گذار نتواند انجام دهد، سازمان بنادر و دریانوردی خود یک‌سری از هزینه‌ها را دارد انجام می‌دهد با این هدف که تمایل سرمایه‌گذار برای حضور و سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود. وقتی یک اسکله نو و اورهال‌شده به سرمایه‌گذار بدهید، طبیعتا فاصله زمانی بیشتر تا تعمیر و نگهداری آن در اختیارش خواهد بود و این جزو مواردی است که سازمان بنادر قبل از ورود سرمایه‌گذار انجام می‌دهد. بنادر شرق هرمزگان اساسا بنادر درآمدزایی برای سازمان نبوده‌اند و عمدتا با هدف ارتقای روابط تجاری بالاخص با کشور عمان فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۵ خط کشتیرانی در جاسک با هدف صادرات کانتینرهای یخچالی

محمدحسینی اضافه کرد: از طرف دیگر، سازمان بنادر در دوره اخیر بر رونق اقتصادی از طریق فعال کردن بنادر کوچک تمرکز کرده است که خوشبختانه این سیاست نتیجه داده و بنادر کوچک ما رونق بسیار خوبی گرفته‌اند؛ بندر جاسک الان به پایگاه بسیار خوبی برای روابط تجاری با عمان تبدیل شده است و پایلوت ارتباطی استان هرمزگان با این کشور است و امکان برقراری خط مسافری بین جاسک و عمان هم وجود دارد. در حال حاضر ۵ خط کشتیرانی در جاسک در زمینه صادرات کانتینرهای یخچالی به عمان فعال هستند که این ظرفیت یقینا می‌تواند بیشتر هم بشود.

تاکید بر استفاده اقتصادی از ظرفیت‌های خویشاوندی بین اهالی جاسک و عمانی‌ها

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با تاکید بر لزوم ورود تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و عمانی در این حوزه، گفت: ما الان از بندر جاسک صادرات صیفی‌جات، تره‌بار، سنگ، شیشه، آب‌ معدنی و برخی کالاهای ساختمانی را انجام می‌دهیم و این اثبات کرد که این بندر می‌تواند در مراودات تجاری با عمان موثر باشد. ضمن اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم جاسک با مردم عمان روابط خویشاوندی و ارتباطات قدیمی دارند که اتاق بازرگانی و تجار می‌توانند بیشتر از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

به زودی یک رمپ شناور رو-رو دیگر در جاسک راه‌اندازی می‌شود

وی همچنین گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه روابط در زمینه کانتینرهای یخچالی و کاهش ماندگاری کالا حسَب تقاضاهای ارائه شده از سوی تجار، به زودی یک رمپ شناور رو-رو دیگر در جاسک راه‌اندازی می‌کند. موافقت اصولی برای راه‌اندازی این رمپ اخذ شده است و به‌زودی تامین اعتبار لازم برای آن صورت می‌گیرد. ساخت اسکله‌های مناسب برای پهلوگیری شناورهای تجاری و ایجاد زیرساخت مناسب برای پهلوگیری شناورهای لندینگ کرافت بر اساس نوع ارتباطی که در جاسک با عمان برقرار شده است، زیرساخت انتقال کانتینر یخچالی می‌بایست فراهم می‌شد و الان سازمان بنادر در قدم اول یک رمپ را ایجاد کرده است و اکنون نیز بر اساس بازخوردی که از فعالیت رمپ گرفته و بر اساس دیدگاه‌های تجار، نیاز دیده است که یک رمپ دیگر هم کنار رمپ اول ایجاد شود تا در زمینه صادرات کالاهای یخچالی از جاسک به عمان تسریع به وجود آید.

در مرحله تحویل پروژه اسکله چند منظوره شمع و عرشه در سیریک هستیم

محمدحسینی ادامه داد: عملیات احداث ۱۰۴ متر اسکله چند منظوره شمع و عرشه هم توسط قرارگاه خاتم الانبیا در بندر سیریک انجام شده است و عملکرد آن در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۲۲ هزار تن بود. ما هم‌اکنون در مرحله تحویل موقت پروژه هستیم و امکان پهلوگیری شناور در اسکله وجود دارد. البته با توجه به اینکه محدوده این اسکله یک محدوده خاص است، نیازمند این هستیم که یک جاده دسترسی هم برای تسهیل ارتباط پسکرانه به روی اسکله فراهم شود تا اسکله را به طور کامل زیر بار ببریم و آن را به بهره‌برداری برسانیم.

اسکله قدیمی بندر تیاب پس از تعمیرات اساسی در بهمن‌ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان همچنین از انجام تعمیرات اساسی اسکله قدیمی بندر تیاب توسط سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: دیواره قدیمی تخریب و عرشه اسکله برداشته شد و الان دیواره جدید هم ساخته شده و روی عرشه اسکله هم در حال بسته شدن است و به احتمال زیاد تا بهمن‌ماه امسال این اسکله هم به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.