شناسهٔ خبر: 110315 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار با رئیس بخش همکاری‌­های اقتصادی سفارت ژاپن مطرح شد؛

عزم جدی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در تقویت همکاری‌های بین‌المللی

دیدار دبیر کمیته ملی اسکان بشر  با دبیر اول سفارت ژاپن دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دبیر اول و رئیس بخش همکاری‌­های اقتصادی سفارت ژاپن، عنوان کرد: عزم جدی در تقویت همکاری‌های بین المللی داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آرمان خورسند، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با هیروکی نیشی، دبیر اول و رئیس بخش همکاری‌­های اقتصادی سفارت ژاپن در ابتدا بر عزم و اراده بالای کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در تقویت همکاری با نهادهای بین­‌المللی همچون برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) تأکید کرد که مورد حمایت و پشتیبانی وزیر راه وشهرسازی و رئیس کمیته ملی اسکان بشر نیز قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای مطلوب فاز نخست پروژه «بهبود تاب­­‌آوری بیمارستان‌­ها و مراکز درمانی» (بهتاب-۱) به تأخیرهای به وجود آمده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای فاز دوم این پروژه با عنوان «پشتیبانی اضطراری از بیمارستان­‌ها و سکونتگاه‌­­­های ایمن‌­تر» (بهتاب-۲) اشاره گرد و افزود: بحران همه­‌گیری کرونا مهمترین عامل در این میان بود که باعث شده تا وزارت بهداشت نتواند آنگونه که باید توجه کافی به اجرای این پروژه در بیمارستان‌های تحت پوشش خود داشته باشد و اولویت نخست خود را مبارزه با این ویروس مرگبار و درمان بیماران اختصاص دهد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، همچنین اشاره کرد: در دوره مدیریت جدید و طی دو ماه اخیر تلاش‌­های فراوانی برای شروع این پروژه صورت گرفته است و با جایگزینی سازمان مجری ساختمان­­‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی وزارت راه و شهرسازی به جای وزارت بهداشت به عنوان مجری پروژه و همچنین اقدام برای مشارکت سازمان تأمین اجتماعی در انجام این پروژه کوشیده شده تا در مدت زمان موجود بتوان پروژه را به سرانجام رساند.

وی با اشاره به موضوعاتی بحران‌ساز در کشور همچون آوارگان، کم‌­آبی، قاچاق مواد مخدر، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی، ابراز امیداواری کرد که بتوان در آینده شاهد همکاری­‌های گسترده­‌تری با کشور ژاپن بود.

در ادامه هیروکی نیشی، دبیر اول سفارت ژاپن و رئیس بخش همکاری‌­های اقتصادی سفارت ژاپن، عنوان کرد: مدت زمان انجام پروژه از مارس ۲۰۲۱ لغایت مارس ۲۰۲۲ بوده که با درخواست طرف ایرانی به مدت شش ماه تمدید شد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات اخیر کمیته ملی در اجرای پروژه، گفت: اگرچه اجرای این پروژه یک سال با تأخیر روبه‌رو شده است اما امیدواریم بتوانیم با موافقت دولت ژاپن، مدت اجرای پروژه را تمدید کنیم.

دبیر اول سفارت ژاپن، با بیان اینکه تحولات اخیر در افغانستان و همچنین اوکراین سبب شده تا اولویت کمک‌­های بین­‌المللی دولت ژاپن در کمک به آوارگان این دو کشور اختصاص یابد هرچند اجرای پروژه‌­های توسعه‌ای همچنان مورد توجه دولت ژاپن قرار دارد.