شناسهٔ خبر: 110333 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد ملی بازآفرینی استان کرمان خبر داد؛

عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی و شهرستانی ارزیابی می‌شود

جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار استان کرمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از طراحی نظام ارزیابی عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی خبر داد و گفت: گزارش فعالیت‌ ستادهای شهرستانی به استاندار ارایه می‌شود تا مشخص شود کدام ستادهای شهرستانی عملکرد بهتری دارند و کدام شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار استان کرمان با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد مهدی فداکار استاندار، شهرداران و  مدیران شهری کرمان برگزار شد.

محمد آئینی در این جلسه با بیان اینکه در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند، اظهار کرد: چنانچه نهاد یا دستگاهی خارج از این ستاد بخواهد به موضوع ورود پیدا کند باید تحت یک مدیریت واحد این کار را دنبال کند تا از تشتت فعالیت‌ها و موازی‌کاری جلوگیری شود.

آئینی با تاکید بر اینکه هر ماه باید ستادهای استان و شهرستان‌ها برگزار شود، عنوان کرد: در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار یک نظام ارزیابی عملکرد برای ستادهای استانی و شهرستانی طراحی شده است و گزارش فعالیت‌ ستادهای شهرستانی به استاندار ارایه می‌شود تا مشخص شود کدام ستادهای شهرستانی عملکرد بهتری دارند و کدام شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند. همچنین بر اساس گزارش‌ها رتبه‌بندی صورت گرفته و در مقاطع ادواری از رتبه اول تا سوم هر استان تقدیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: ستادهای استانی نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری ارزیابی شده و گزارش عملکرد و رتبه آن‌ها به رییس جمهور محترم به رئیس ستاد ملی بازآفرینی تقدیم می‌شود. بنابراین باید فعال‌سازی ستادهای بازآفرینی استان و شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه اضافه کرد: از ستادهای بازآفرینی انتظار می‌رود بر اساس گزارشات ارایه شده توسط دفاتر تسهیلگری، مشاوران و نیازهای اعلام شده توسط ساکنان، نیازمندی‌های محلات هدف را احصا و اولویت‌بندی کرده و در اختیار دستگاه‌ها قرار دهند. سپس این موارد طی گزارش مکتوب به استاندار ارسال و توسط استاندار در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح شود.

به گفته آئینی، طبق ماده ۱۶ قانون برنامه ملی بازآفرینی شهری دستگاهها موظفند ۳۰ درصد اعتبارات طرح‌های تملک دارایی - سرمایه‌ای‌شان را به این طرح‌ها اختصاص دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که وجه مشترک این محلات کم برخوداری آن‌هاست، تصریح کرد: این محرومیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کالبدی زیربنایی و روبنایی وجود دارد که باید کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بر حسب منابع و امکاناتی که دارد به شکل اهرمی به این موضوع ورود پیدا می‌کند، عنوان کرد: اکنون ۶۴۳ شهر با محدوده مصوب وجود دارد و هر چند شرکت بازآفرینی شهری منابع چندانی در اختیار ندارد اما با این وجود در مقاطع مختلف توانسته حمایت‌های خوبی در محلات هدف انجام دهد.

وی همچنین خواستار این شد با توجه به گستردگی سطح استان کرمان، ستاد بازآفرینی در شمال و جنوب استان تفکیک شود.

آئینی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان گفت: در این جلسه مصوب شد تا شهرداری‌ها تخفیفاتی برای صدور پروانه ساخت در نظر گرفته و حداقل ظرف یک ماه مجوز ساخت را صادر کنند. همچنین قرار بر این شد تا دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله ادارات برق، آب و تلفن خدمات‌رسانی به این واحدها را سرعت دهند.

وی ادامه داد: اکنون تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و سازندگان می‌توانند هم از تسهیلات نهضت ملی مسکن و هم از تسهیلات بافت‌های فرسوده استفاده کنند. تمهیدات بیشتری نیز برای سازندگان در نظر گرفته‌ایم که به موقع در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از گروه‌های جهادی دعوت کرد تا با حضور در محلات هدف مردم را به جریان نوسازی و تجمیع تشویق کنند.

همچنین آئینی در این جلسه از مصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، علی حاجی‌زاده مدیر کل راه و شهرسازی کرمان، محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان، محمد معناصری شهردار جیرفت و رحمت اله رحیمی پور راوری شهردار راور بابت تحقق اقدام مشترک مصوب ستاد استان در محلات هدف تقدیر کرد.