شناسهٔ خبر: 110464 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت راه آهن در حاشیه بازدید از مرز جلفا:

مرز جلفا مستقیم‌ترین مسیر دسترسی به دریای سیاه است

وزیر مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به ایستگاه ریلی منحصر به فرد در پایانه جلفا، مسیر جلفا را باتوجه به بسته بودن مرز ایران با نخجوان، مستقیم‌ترین مسیر برای دسترسی ایران به دریای سیاه دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن در حاشیه بازدید از پایانه مرزی جلفا با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استقرار ایستگاه منحصر به فرد ریلی در پایانه جلفا اشاره کرد و گفت: این ایستگاه چون مقصد قطارهای برقی است از اهمیت بالایی برخوردار بوده و منحصر به فرد است و نمونه‌ای از آن چیزی است که در پروژه اینچه برون- گرمسار رخ خواهد داد.

وی افزود: از آنجایی که در حال حاضر مرز ایران با نخجوان بسته است، این مسیر مستقیم‌ترین مسیر برای دسترسی ما به دریای سیاه است. 

صالحی خاطر نشان کرد: قطار مسافری نخجوان_مشهد نیز به دلایل اقتصادی متوقف شده و باید هرچه زودتر فعال شود چرا که دارای ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی سیاسی و ... است.

وی تاکید کرد: با توجه به مراودات ما با کشور آذربایجان و تفاهماتی که در حال شکل‌گیری است، باز شدن مرز جلفا ضرورت دارد و تمهیدات جدی برای جابجایی مسافران از این مرز در نظر خواهیم گرفت.

صالحی خاطر نشان کرد: در سال‌های دفاع مقدس رکورد ۳ میلیون تن واردات از مرز ریلی جلفا ثبت شده که الان این رقم که می‌توانست برای صادرات باشد، به صفر رسیده است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه ضمن تاکید بر رفع موانع موجود در پایانه‌ها به توافقات انجام شده در حوزه ریلی با کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: این توافقات طی سفر الهام علی‌اف رئیس جمهور این کشور به ایران نهایی خواهد شد.

قاسمی افزود: در مورد شرایط پایانه‌ها باید جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور و با وزارت‌خانه‌های مربوطه برگزار شود تا موانع موجود در مرزها در حوزه‌های مختلف گمرکی و ... به منظور تسریع و تسهیل تردد، برطرف شود.
وی افزود: توسعه و بازسازی پایانه‌ها در شرایط کنونی که رویکرد افزایش تعامل با همسایگان برقرار بوده و با کشورهای مختلف توافقات خوبی انجام گرفته، می‌تواند راحت‌تر انجام شود تا به حجم ترانزیت هدفگذاری شده کشور دست یابیم.