شناسهٔ خبر: 11053 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عامری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

اجرا و نظارت توامان در ساخت‌وساز ممکن نیست/ ابلاغیه جدید وزیر راه‌و‌شهرسازی فرصت مشارکت را به بخش خصوصی می‌دهد

حجت الله عامری نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با مثبت ارزیابی‌کردن ابلاغیه تازه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع شرکت کارکنان نهادهای عمومی و سازمان‌های دولتی در انتخابات هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر ممکن نبودن اجرا و نظارت توامان گفت: با این ابلاغیه جدید فرصت مشارکت و همکاری بخش خصوصی در انتخابات هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان میسر می‌شود.

مهندس حجت‌اله عامری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان نقطه‌نظرات خود درباره ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع شرکت کارکنان وزارت‌کشور، شهرداری‌ها، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی یا کاردانی ساختمان گفت: قرار بود در رابطه با منع حضور کارکنان وزارت‌کشور، شهرداری‌ها، اعضای اسلامی شورای شهر و روستا در نامزدی و انتخابات هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان جلساتی با حضور وزیر کشور برگزار شود که به نظر می‌رسد با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی این جلسات به نتیجه رسیده است. در مجموع منع حضور و شرکت این گروه‌ها در انتخابات هیئت مدیره می‌تواند جلوی برخی از سوء‌استفاده‌ها و تخلفات احتمالی را بگیرد.

-----------------------------------------------------------------------------------

برای مشاهده ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی در راستای

استقلال سازمان‌های نظام مهندسی اینجا را کلیک کنید.

-----------------------------------------------------------------------------------

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: یکی از وظایف هیئت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نظارت بر حُسن اجرای عملکرد همکاران نظام مهندسی در سطح استان‌هاست. اگر اینگونه باشد که کارکنان هم مجری و هم ناظر باشند نمی‌توانند به وظایفی که در سازمان‌های نظام مهندسی استان خود برعهده آن‌هاست به طور کامل و صحیح عمل کنند. همچنین کارکنان وزارت راه و شهرسازی نیز به نوعی وظیفه نظارت بر عملکردها را برعهده دارند که این ممنوعیت شرکت در انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باعث می‌شود تا تداخل نظارتی ایجاد نشود. به بیانی دیگر اجرا و نظارت توامان هیچگاه ممکن نیست.

عامری در بیان نظر خود ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی برای منع شرکت کارکنان وزارت کشور، شهرداری‌ها، شورای شهر و روستا، نظام‌مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی در انتخابات هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را اقدامی موثر خواند و پیشنهاد کرد: در صورت تمایل کارکنان سازمان‌ها و نهادهای عمومی نامبرده شده و افراد علاقمند می‌توانند از سمت خود استعفا دهند و در انتخابات شرکت کنند.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به این سوال که منع حضور کارکنان نهادهای مردمی همچون شهرداری‌ها که مجری طرح‌های شهری هستند در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان‌ تا چه میزان در بهبود وضعیت موجود موثر می‌افتد؟ گفت: اگر هدف ما توسعه مهندسی کشور باشد باید بپذیریم هر کدام از ما وظایفی را در ساختارهای اداری خود برعهده داریم. چه این وظایف در شهرداری باشد یا وزارت کشور و شورای‌شهر. به هرحال مسئولیتی را برعهده داریم و اینکه بخواهیم همزمان با مسئولیتی که در حوزه ساختمان برعهده داریم در انتخابات هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها نیز شرکت کنیم بدون آنکه از سمت قبلی خود استعفا بدهیم تداخل در وظایف صورت می‌گیرد و ما را از هدف اصلی که همانا توسعه مهندسی کشور است دور می‌کند. در عین اینکه کارکنان نهادهای عمومی و سازمان‌های دولتی خود عهده‌دار مسئولیت‌های سنگینی هستند و فرصت ارایه خدمت در سازمان نظام مهندسی ساختمان را پیدا نمی‌کنند.

عامری در پایان تاکید کرد: بهتر است افرادی که در نهادهای عمومی و سازمان‌های دولتی شاغل نیستند و به عبارتی متولی ساخت و ساز کشور محسوب نمی‌شوند مسئولیت هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را برعهده بگیرند. با این اقدام می‌توان به بخش‌های خصوصی فرصت همکاری و مشارکت را داد. به عبارتی فرصت مشارکت و همکاری بخش خصوصی در انتخابات هیئت‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی میسر می‌شود. /

نظر شما