شناسهٔ خبر: 110573 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نگاه؛

ظرفیت‌های سواحل استان سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱

سواحل مکران حسین شهدادی - معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خویش در نوروز ۱۴۰۱ با اشاره به تنگی معیشت مردم طی سال‌های گذشته شعار سال خود را با رویکرد حل این مشکل انتخاب و تاکید کردند در پرتو همت مدیران و مسئولین مشکل آزاردهنده کشور که همان «مشکل اقتصاد و معیشت مردم» هست، می‌بایست برطرف شود. از طرف دیگر اهمیت منطقه مکران و سواحل دریای عمان به عنوان یک ثروت عظیم ملی مکرراً مورد تاکید ایشان است و در این راستا یکی از محورهای اصلی برنامه توسعه مکران توسعه همه جانبه منطقه و ارتقای سطح معیشت ساکنین منطقه مکران است. مطمئنا شاه‌کلید اصلی تحقق منویات مقام معظم رهبری در بهره‌مندی از مواهب دریا توسعه سواحل مکران بوده و خواهد بود.

تقریبا نزدیک ۵۰ درصد از سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و بخش عمده‌ای از جمعیت استان سیستان و بلوچستان در حوزه سواحل مکران سکنی دارند. قرار گرفتن در طول این سواحل و در مجاورت آب‌های آزاد و فاصله نزدیک آنها با کشورهای منطقه مخصوصا بنادر خصب، شناس و سلطان قابوس و صحار و صلاله در کشور عمان؛ بنادر گوادر و کراچی در پاکستان و بنادر نواشیوا، کاندلا و موندرا در هند که کانون‌های اصلی تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر در منطقه هستند، موضوعی مهم و قابل توجه است که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت در راستای اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه موثر واقع شود.

با توجه به آنچه در سطور بالا ذکر شد، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار و توسعه بنادر تجاری به غرب و شرق در طول ۵۰۰ کیلومتر سواحل استان و برنامه‌ریزی ایجاد بنادر تجاری کوچک در زرآباد، کنارک و بریس با کارکرد تجاری می‌توانند در صورت انجام برنامه‌ریزی لازم در سه حوزه ذیل موجبات بهره‌مندی ساکنین منطقه از مواهب دریا و به تبع آن بهبود در وضعیت اقتصادی و تامین رفاه ساحل‌نشینان استان سیستان و بلوچستان را به ارمغان آورند:

الف) برنامه‌ریزی رفع موانع و تسهیل ورود و خروج کالاهای تجاری در حوزه رفع موانع تجاری تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب انجام عملیات بندری با فراهم نمودن الزامات مورد نیاز در صدور مجوزهای مربوطه برای کالاهای صادراتی و وارداتی از قبیل استاندارد، قرنطینه‌های گیاهی و حیوانی، آزمایشگاه‌های جامع استاندارد به منظور تسهیل، تسریع و کاهش زمان و هزینه فرایندهای تجاری کاملا ضروری است.

ب) جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد مراکز تولید کالا و خدمات ارزش افزوده.
از آنجایی‌که بر اساس اسناد بالادستی، ایجاد مراکز بزرگ انرژی در منطقه غربی سواحل استان (نفت خام) و چابهار (پتروشیمی) جانمایی و پیش‌بینی شده است، لذا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خصوص ایجاد مینی‌پالایشگاه، ذخایر نگهداری فرآورده‌های نفتی به منظور صادرات و ترانزیت، مخازن نگهداری گاز LPG، ایجاد مخازن نگهداری و انجام فعالیت‌های بلندینگ برای قیر و روغن صنعتی به منطور صادرات از فرصت‌های قابل توجه است که با ظرفیت‌های ایجاد شده مطمئنا جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بنادر را خواهد داشت. از طرفی دیگر پتانسیل‌های خوب منطقه در صادرات محصولات کشاورزی، باغی و شیلاتی و مصالح ساختمانی توجیه اقتصادی لازم در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خدمات لجستیکی (انبار و سردخانه) و کارگاه‌های تولیدی در پسکرانه‌های بندری را دارد.

ج) توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی و دریایی کالا و مسافر
نظر به اینکه ظرفیت‌های خوب تجاری برای صادرات محصولات یخچالی و سردخانه‌ای در منطقه وجود دارد و اشتراکات قومی و مذهبی بین ساکنین با کشورها و بنادر منطقه وجود دارد لذا علاوه بر توسعه ناوگان تجاری دریایی سرمایه‌گذاری حمل و نقل دریایی مسافر در کنار تامین ناوگان کانتینر یخچالی، رونق فعالیت‌های شناورهای Ro_Ro ضمن آنکه تقاضا برای آن وجود دارد T ضروری است حمایت‌های لازم توسط دستگاه‌های دولتی نیز به عمل آید.

با عنایت به آنچه ذکر شد می‌بایست برنامه سال جاری دستگاه‌های دولتی توسعه بنادر تجاری در امتداد سواحل استان و تلاش مضاعف برای تشویق و تحریض سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در منطقه بر اساس مدل‌های موفق سرمایه‌گذاری در بنادر کوچک و بزرگ کشور باشد.