شناسهٔ خبر: 110746 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مطرح کرد؛

عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن شهرکرد آغاز شد/چهارمحال و بختیاری سال ۱۴۰۲ به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

افتتاح ایستگاه راه‌آهن شهرکرد معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن شهرکرد گفت: چهارمحال و بختیاری به عنوان بیست و پنجمین استان در سال 1402 به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی عضو هیات مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در مراسم آغاز عملیات اجرایی ایستگاه شهرکرد از پروژه راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد که با حضور وزیر کشور برگزار شد، یکی از شاخص‌های توسعه هر کشور را چگونگی زیرساخت‌های حمل و نقل آن کشور دانست و گفت: حدود ۲۵ درصد GDP هر کشور به وضعیت حمل و نقل آن کشور مرتبط است.  

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر در بخش‌ حمل و نقل ریلی که برتری خاصی را نسبت به دیگر بخش‌های حمل ونقل دارد در حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در سراسر کشور اعم از خطوط اصلی و خطوط فرعی وجود دارد. در مجموعه شرکت ساخت به نیابت از وزارت راه و شهرسازی در قالب ۳۶ طرح ریلی ۱۰ هزار کیلومتر طرح در برنامه دارد که همه ۱۰ هزار کیلومتر در دست ساخت نیستند. نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها در دست ساخت هستند و حدود ۷ هزار کیلومتر در شرایط مطالعه هستند که بتدریج با تکمیل طرح‌ها به ترتیب اولویت بندی و به دست اجرا با توجه به شرایط مالی و اعتباری سپرده می‌شوند.

عضو هیئت مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن،بنادر و فرودگاه‌ها با اعلان اینکه در توسعه ریلی سه رویکرد دنبال می‌شود، توضیح داد: نخستین هدف که تامین کننده  تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی کشور هستند عملا کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب را شامل می‌شوند. دسته دوم طرح هایی هستند که پروژه‌های ریلی مراکز اتصال بار و مراکز ارتباطی  و مبادی ورودی و خروجی کشور و بنادر کشور را شامل می‌شوند که در دست ساخت قرار دارد. دسته سوم به عنوان یک شاخص توسعه برای هر منطقه و هر استان اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی است که در دستور کار قرار دارد.

خطیبی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۲ مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل شده و ۹ استان دیگر در دست اقدام است. از این ۹ استان ۳ استان اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی بالاتری را دارند.

وی با اعلام اینکه ایستگاه راه آهن شهرکرد با دستور وزیر کشور و با سفر رییس‌جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی شد، اعلام کرد:  مسیر ریلی مسیر راه‌آهن مبارکه- شهرکرد از ایستگاه حسن آباد در مبارکه شروع و بعد از طی مسیر در محدوده کیلومتر ۴۶ به ایستگاه سفیددشت می‌رسد. همچنین در محدوده کیلومتر ۷۲ به فرخ شهر و در کیلومتر ۹۰ به ایستگاه شهرکرد می‌رسد. این مسیر ریلی در بخش زیرسازی به چهارقطعه تقسیم شده است. قطعه اول پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، قطعه دوم ۹۷ درصد، قطعه سوم ۳۱ درصد و قطعه چهارم ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در مجموع پیشرفت فیزیکی زیرسازی در بخش ۹۰ کیلومتر حدود ۶۰ درصد است.

به گفته وی، در بخش ایستگاهی دو ایستگاه سفیددشت با ۵۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا که پیشرفت ۲۲ درصد دارد و ایستگاه شهرکرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده، در دست اجراست.پیشرفت فیزیکی بخش ایستگاهی راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد ۱۱ درصد است.

عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه را در بخش‌های زیرسازی، روسازی و ایستگاه‌ها حدود ۴۲ درصد عنوان کرد.

خطیبی گفت: تا به امروز روی این طرح ۷۳۰ میلیاردتومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود با حدود ۲ هزار میلیاردتومان دیگر بتوان این پروژه را به اتمام رساند.

عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد: برنامه زمانبندی به گونه‌ای است که تا پایان ۱۴۰۰ این پروژه ریلی افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.  ۵۵ درصد طول مسیر ۹۰ کیلومتری این پروژه به شکل تپه ماهوتی و کوهستانی است و به همین دلیل چهار دستگاه پل خاص و پل بزرگ با طول حدود ۲.۵ کیلومتر داریم و ۱۵ دستگاه در طول مسیر تونل با حدود ۵ هزار و ۸۰۰ متر در دست ساخت است که همه بخش‌های سخت در سال‌های گذشته شروع شده و در دست ساخت قرار گرفته است.

وی گفت: ایستگاه شهرکرد در زمینی به طول ۲۱ هکتار طراحی و جانمایی شده است و ساختمان اصلی ۳ هزار و ۱۰۰ متر زیربنا دارد و سرجمع زیربناهای این ایستگاه ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع خواهد بود. این ایستگاه مشتمل بر سالن مسافری با طراحی بسیار زیبا و متناظر با اقلیم والگو گرفته از بخشی از شکل سیاه چادرهایی که فرهنگ منطقه را شکل داده اند در طراحی دیده شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد: این استان به لحاظ ظرفیت بار مناسب است و پیش‌بینی می‌شود تا در سال اول بهره‌برداری در بخش مسافری حدود ۷۰۰ هزار نفر سالانه جابه جایی مسافر داشته باشیم و در بخش بار نیز در حدود ۳.۳ میلیون تن بار سالانه برای راه‌آهن‌هایی که ساخته می‌شود این ظرفیت، ظرفیت مناسبی است.

خطیبی گفت: امیدواریم با منابعی که استاندار استان برای استان و سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برای این پروژه در نظر می‌گیرند این پروژه در زمانبندی مناسب به اتمام برسد. سال بعد ایستگاه شهرکرد به عنوان بیست و پنجمین استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.