شناسهٔ خبر: 11085 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه‌آبادی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

زمان اتصال مترو به دو فرودگاه مهرآباد و مشهد/ افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام در عید فطر۹۵/ ارائه پیشنهاد تعریف منابع جدید فرودگاهی به وزیر راه و شهرسازی/ جبران غفلت بزرگ تاریخی در صنعت فرودگاهی

رحمت‌اله مه‌آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از اتصال مترو به دو فرودگاه مهرآباد تهران و مشهد تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی‌(ره) نیز در عید فطر سال آینده افتتاح می‌شود

رحمت‌الله مه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های وزیر راه و شهرسازی به غیر از ایمنی، کیفیت خدمات و تسهیلات، تجهیز، توسعه خدمت رسانی به مردم و پاسداشت حقوق شهروندی است، گفت: واقعیت این است که در صنعت فرودگاهی همیشه شاهد یک غفلت بزرگ تاریخی بودیم و آن غافل بودن از مسافران است.

وی ادامه داد: طی بیش از سه دهه گذشته منابع بسیاری برای ساخت فرودگاه‌ها هزینه شده به طوریکه از نظر تعداد فرودگاه جز برترین‌ها در منطقه هستیم و در توسعه زیرساخت‌ها٬ تأمین تجهیزات فرودگاه‌های کشور و دستگاه های کمک ناوبری هزینه‌های بسیاری انجام شد اما آنچه کمتر در صنعت فرودگاهی مورد توجه قرار گرفت مسافران هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در دولت یازدهم و حضور وزیر راه و شهرسازی در مسئولیت این وزارتخانه یک پارادایم تفکری را در نظام اداری فرودگاه‌ها آغاز کردیم و بنا داریم در دوره مدیریتی جدید بر خدمت رسانی به مردم و مسافران در فرودگاه‌ها متمرکز شویم.

مه‌آبادی به انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد افزود: با حضور آقای عابدازده در نهاد حاکمیتی صنعت حمل و نقل هوایی هم در حوزه سیاستگذاری بخشی و هم در حوزه سیاستگذاری صنعت هوانوردی مشکلی نخواهیم داشت و یک هماهنگی بسیار خوبی بین سازمان هواپیمایی کشوری و بخش‌های مختلف ایجاد خواهد شد و باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آغاز طرح تحول خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه‌ها که از پروازهای حج آغاز شده ماحصل هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور است گفت: تمرکز شرکت فرودگاه‌های کشور بر اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت است چراکه نباید با برنامه‌ریزی های بلند مدت از برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت غافل شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به طرح تحول خدمت رسانی به مسافر گفت: این طرح شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که معطوف به جلب رضایت مسافران خواهد شد و در همین قالب فرودگاه‌ها در خدمت رسانی به مردم رقابت پذیر می‌شوند.

مه‌آبادی درباره آخرین وضعیت اتصال متروی شهری به فرودگاه مهرآباد به پایگاه خبری وزارت راه گفت: حمل و نقل ترکیبی ناظر بر چند موضوع است تا مسافران بتوانند با ارتباط تمام شقوق حمل و نقل با حداکثر سرعت و امنیت و ایمنی از فرودگاه به منزل یا از منزل به فرودگاه جابجا شوند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی در حوزه فرودگاهی در حال انجام است گفت: نخستین گام در این راستا اتصال مترو به شبکه فرودگاهی است. در بخش حمل و نقل چندوجهی نوین در دنیا، فرودگاه‌ها قلب سیستم حمل و نقل چندوجهی هستند به طوریکه حمل ونقل جاده ای، ریلی و حتی دریایی به فرودگاه‌ها متصل می‌شوند و فرودگاه‌ها محل اعزام مسافران و بار هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: در راستای ارتقای سطح خدمت رسانی به مسافران با همکاری مسئولان قطار شهری تهران و مشهد پروژه اتصال مترو به فرودگاه‌های مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد تسریع شده و قرار است تا پایان مهرماه خط متروی شهری در تهران به فرودگاه مهرآباد و در مشهد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد متصل شود.

مه‌آبادی با بیان اینکه اتصال مترو به فرودگاه از چند جهت حائز اهمیت است افزود: یکی از موضوعاتی که در صنعت فرودگاهی نیز مغفول مانده امنیت مسافران است؛ در حال حاضر در بخش مسافری شخصی و بخش تاکسیرانی در فرودگاه مهرآباد آمار بزه بسیار زیاد است که یکی از اهداف طرح اتصال مترو به فرودگاه‌ها ساماندهی و افزایش امنیت مسافران است.

افتتاح ترمینال سلام در عید فطر سال آینده

وی در بخش دیگری از اظهارات درباره آخرین وضعیت تکمیل ترمینال زیارتی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ترمینال سلام) به پایگاه خبری گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است این ترمینال در عید فطر سال آینده افتتاح شود؛ شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه را انجام داده به طوریکه تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص پیدا کرده که در تاریخ سه دهه اخیر تامین مالی یک پروژه فرودگاهی از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها قابل توجه است.

توسعه فرودگاه‌ها با منابع داخلی شرکت فروگاه‌ها امکان پذیر نیست

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه این شرکت با محدودیت مالی مواجه است و نمی‌توان با این منابع نسبت به توسعه فرودگاه‌ها اقدام کرد گفت: نیاز به تعریف منابع جدید در صنعت فرودگاهی داریم که پیشنهادات مختلفی را به وزیر راه و شهرسازی ارائه دادیم و امیدواریم با حمایت‌های بخشی و فرابخشی به ویژه قوه مقننه بتوانیم منابع جدیدی برای فرودگاه‌ها تعریف کنیم درعین حال حمایت دولت برای توسعه فرودگاه‌ها، تسهیل فرآیند سرمایه گذاری بخش غیردولتی و سرمایه گذاری خارجی مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: با استفاده از فضایی که در دوره پسا تحریم ایجاد خواهد شد باید با توسعه نرم شتابان به صنعت فرودگاهی توجه کنیم؛ تقویت مدیران و متخصصان صنعت هوانوردی نیز از موضوعات قابل توجه است چراکه طی سه دهه گذشته فاصله زیادی بین متخصصان صنعت با دنیای نوین ایجاد شده که در این حوزه نیز برنامه‌هایی در دستور کار است تا با استفاده از مشاوران خارجی و تعریف دوره‌های آموزشی در این راستا نیز گام برداریم./

نظر شما