شناسهٔ خبر: 110880 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

خیزش گردوخاک در مناطق مستعد/کاهش شعاع دید و کیفیت هوا

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی از روز شنبه بیست‌ویکم خرداد آغاز شده و تا روز یک‌شنبه بیست و دوم ادامه دارد.

نوع مخاطره رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خواهد بود.

منطقه اثر سامانه برای روز شنبه نیمه شمالی خراسان رضوی و برای روز یکشنبه نیمه شمالی خراسان رضوی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در شرق هرمزگان پیش‌بینی شده است.

اثر مخاطره آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی، صاعقه، در نواحی مستعد بارش تگرگ، آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره احتمال تاخیر در پروازها خواهد بود.

سازمان هواشناسی به عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، عدم تردد از حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از چرای دام، استحکام سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه کرده است.