شناسهٔ خبر: 110973 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت:

ظرفیت جابجایی ۳.۳ میلیون تن بار توسط راه‌آهن شهرکرد درسال نخست /اختصاص اعتبار هزار میلیارد تومانی برای پروژه ریلی مبارکه-سفیددشت-شهرکرد/اتصال شبکه ریلی به مراکز عمده بار اولویت‌ پروژه‌های ریلی است

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با اشاره به قرار گرفتن صنایع مختلف اعم از فولاد، سیمان و ... در راه‌آهن شهرکرد گفت: شرایط جذب بار راه‌آهن شهرکرد مناسب بوده و ظرفیت جابجایی ۳.۳ میلیون تن بار را در سال اول بهره‌برداری دارد.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خاطر نشان کرد: شرکت ساخت در راستای توسعه شبکه ریلی کشور سه هدف مهم را دنبال می کند که هدف اول تکمیل کریدورهای ترانزیتی، هدف دوم اتصال شبکه ریلی به مراکز عمده بار و مراکز ورودی و خروجی کشور و بنادر هدف سوم طرح‌ها نیز اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور است که برای توسعه استان‌ها به ویژه مناطقی که به دلیل شرایط اقلیمی خاستگاه توسعه صنایع بوده، ضرورت دارد.

خطیبی درباره مشخصات فنی پروژه راه‌آهن مبارکه-سفیددشت-شهرکرد توضیح داد: راه‌آهن شهر کرد نیز در راستای این اهداف به طول ۹۰ کیلومتر و در قالب ۴ قطعه زیرسازی احداث و عملیات اجرایی ایستگاه شهر کرد به عنوان نقطه پایانی این محور ریلی طی مراسمی با حضور وزیر کشور آغاز شد.

وی افزود: قطعه اول ۶۰ درصد و قطعه دوم ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند،‌ در قطعه ۳ و ۴ نیز که به صورت تلفیقی با طول ۳۰ کیلومتر بنا شده حدود ۲۷ درصد پیشرفت فزیکی حاصل شده است.

خطیبی ادامه داد: این خط ریلی ۹۰ کیلومتری مجموعا در بخش زیرسازی حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی کسب کرده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت:‌ عملیات ایستگاه سفیددشت نیز با حدود ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا و با ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی پیش از ایستگاه شهرکرد در دست احداث قرار گرفته بود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:‌ در ایستگاه راه‌آهن شهر کرد و زمینی به وسعت ۲۱ هکتار، ساختمان اصلی ایستگاه را با ۳ هزار  و ۱۰۰ متر مربع طراحی کردیم و عملیات آن به زودی آغاز می‌شود که با احتساب ساختمان‌های جنبی در این ایستگاه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا خواهیم ساخت.

خطیبی گفت: اعتبار مورد نیاز برای این ایستگاه ۱۰۰ میلیاد تومان است و از ابتدای پروژه تا امروز حدود ۷۳۰ میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است.

وی تاکید کرد: راه‌آهن شهر کرد جزو پروژه‌های اولویت سفر قرار گرفته و در مصوبات سفر رئیس جمهور مبالغی برای این طرح پیش‌بینی و مقرر شده که یک هزار میلیاد تومان به این طرح تخصیص یابد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت اظهار کرد: پروژه راه‌آهن شهرکرد جزو طرح‌هایی است که شرایط خوبی برای ظرفیت بار و مسافر دارد.

خطیبی افزود: این خط ریلی در سال اول ظرفیت جابجایی ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ میلیون تن بار دارد.

وی گفت:‌با توجه به وجود صنایع مختلف اعم از فولاد و سیمان در این منطقه پر بارش،‌ شرایط جذب بار این راه‌آهن مناسب بوده و در توسعه استان و فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری‌ در این منطقه نقش مهمی دارد.