شناسهٔ خبر: 111180 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد؛

وقوع ۵۹ زلزله در بنادر چارک و کیش/ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی هرمزگان

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام وقوع ۵۹ زمین‌لرزه در استان هرمزگان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی را از ضرورت‌ها برشمرد.

علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تحلیل زلزله‌های استان هرمزگان پرداخت و اعلام کرد: رخداد ۱۵ زمین لرزه با بزرگای ۴ و بالاتر در مدت ۱ هفته در گستره سرزمینی ایران، که بزرگی بزرگترین آن ۵.۲ در ناحیه بندرچارک در شمال شرقی جزیره کیش بود، بیانگر بی‌هنجاری در دینامیسم لرزه‌ای پوسته ایران زمین است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تخقیقاتراه، مسکن و شهرسازی گفت: آمارها نشان می‌دهد ۵۹ زلزله در محدوده بندر چارک و شمال‌شرق کیش رخ داده است.

بیت‌اللهی با اعلام اینکه بیشترین تعداد زلزله ۲۵ خرداد رخ داد، توضیح داد: بزرگترین زلزله رخداده در بندر چارک ۲۵ خرداد ساعت ۱۰:۳۶ با بزرگی ۵.۲ حادث شد و پیش از آن ۹ پیش‌لرزه با بزرگی ۳.۲ تا ۴.۴ پیش از رخداد اصلی در محدوده رومرکزی رخ داده است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با وقوع زلزله ۵.۲ که زلزله اصلی این خوشه لرزه ای بنظر می رسد، ادامه رهائی تنش با روند رخداد زلزله‌های متعدد حدود ۵۲ پسلرزه با بزرگی‌های تا ۴.۹ جریان پیدا کرده و در حال حاضر از توالی رخدادها کاسته شده است. 

گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله‌هایی هرمزگان

وی گفت: در محدوده زلزله‌هایی رخداده شاخه‌های گسل پیش‌ژرفای زاگرس و جبهه کوهستان بموازات شمالی آن گسترده است. با توجه به مجاورت گسل پیش ژرفای زاگرس به رومرکز زلزله‌های بندر چارک، احتمالا این گسل موجب رخداد زلزله‌های محدوده بندر چارک است.

بیت‌اللهی در خصوص تاریخچه لرزه‌خیزی منطقه اعلام کرد: زمین‌لرزه‌های تاریخی بزرگی در مجاورت رومرکز زلزله‌های بندرچارک جانمائی نشده است. نزدیکترین زلزله تاریخی با بزرگی ۶.۸ در شرق آن و در محدوده بندرلنگه (سال ۱۷۰۳ میلادی) و زلزله ۵.۶ کیش در سال ۱۹۳۱ رخ داده است.

وقوع ۱۳۰۳ زلزله با بزرگی ۲.۵ به بالا طی ۱۶ سال گذشته

وی توضیح داد: از زمان استقرار شبکه لرزه نگاری با پوشش نسبتا مناسب کشوری از سال ۱۳۸۵ تا زمان حاضر تعداد ۱۳۰۳ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۲ بندر چارک (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۱۹ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۴۳ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. 

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۵.۲ بندرچارک ۱۸۶ هزار و ۸۰۷ نفر (طبق آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران) است.

به گفته وی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اطرف زلزله‌ها، چهار شهر جناح، چارک، بستک و کیش قرار گرفته است که جمعیتی در حدود ۶۰ هزار نفر را در خود جای داده اند از حدود ۱۹ هزار واحد مسکونی در این شهرها، تعداد ۵ هزار واحد فاقد اسکلت است

وی توضیح داد: تا شعاع شدت ۴ از رومرکزهای زلزله‌های بندرچارک، تعداد ۱۴۵ آبادی واقع شده است. بطور کلی ۱۰۱ هزار و ۸۱۹ نفر در این تعداد از آبادی ها ساکن هستند. تعداد کل واحدهای مسکونی ۲۱۸۳۰ واحد بوده که بالغ بر ۲۰۰۳۲ واحد از آن فاقد اسکلت است. حدود ۹۲ درصد از واحدهای مسکونی این منطقه فاقد اسکلت هستند که بیانگر ریسک بالای لرزه ای منطقه است. 

بیت‌اللهی گفت: استنباط می شود که با رخداد زلزله ۵.۲ بزرگی زلزله ها رو به کاهش نهاده است(در کل)  همچنین در ادامه از تعداد رخداد زلزله ها و بزرگی آنها کاسته شود.