شناسهٔ خبر: 111451 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی؛

مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی برگزار شد

تقدیر از هیدروگرافان نمونه در مراسم روز جهانی هیدروگرافی مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور جمعی از اعضای هیئت عامل این سازمان و روسای سازمان‌های نقشه‌برداری کشور و جغرافیایی نیروهای مسلح و اعضای کمیته ملی هیدروگرافی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علی‌نازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته ملی هیدروگرافی در سخنانی در این مراسم که  پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۳۱ خرداد ماه برگزار شد، نظارت بر انجام هیدروگرافی در کلیه آب‌های تحت نظارت ایران را از اهداف هیدروگرافی در کشور ذکر کرد و درباره اقدامات و دستاوردهای آن طی سال‌های اخیر، گفت: ارتقا و به‌روزرسانی دانش هیدروگرافی و اختراع تجهیزات مربوط به این علم را در داخلی کشور، می‌توان از اهم دستاوردها دانست.

وی با بیان اینکه باید بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان را سرلوحه کارمان قرار دهیم، انعقاد قرارداد دوجانبه با شرکت نروژی پریمار را در سال ۱۳۹۱ یادآور شد و افزود: نتایج این همکاری دوجانبه برای ایران بیش از ۳ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تعامل بیشتر بین این سازمان و سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی ستاد کل نیروهای مسلح را خواستار شد و با اشاره به به‌روزرسانی ۳۸ چارت الکترونیکی برای سواحل شمال کشور، گفت: همانگونه که توانسته‌ایم تحریم‌ها را در اکثر حوزه‌ها دور بزنیم، می‌توانیم در حوزه هیدروگرافی هم با تکیه بر دانش داخلی مشکلات را از پیش رو برداریم.

امیرسرتیپ مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح هم در این مراسم با اشاره به تلاش‌هایی که طی ۳ سال گذشته برای تاسیس رصدخانه جغرافیایی ایران در این سازمان صورت گرفته است، یادآور شد: این کار با هدف به ثمر نشستن تلاش‌هایی است که سازمان‌های مختلف متحمل می‌شوند تا تاثیری در تصمیمات کلان کشور داشته باشد.

وی هدف از این تلاش‌ها برای تاسیس رصدخانه جغرافیایی کشور را جمع‌آوری و پردازش داده‌ها و استفاده از آنها در مواقع لزوم برای صدور اعلام‌های هشدار و ارائه پیش‌بینی‌های لازم دانست و عنوان کرد: ما دستگاه‌های متعددی برای تولید اطلاعات و داده‌های مکانی و همچنین تجهیزات متعدد و نیروی انسانی بسیار متخصص در کشور داریم که خیلی‌هایشان درست به کارگیری نمی‌شوند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح همچنین گفت: خیلی از منابع مالی حوزه مکان‌یابی و هیدروگرافی در زمینه کاری خودشان صرف نمی‌شوند و باید فکری جدی در این رابطه بشود. ما در سه سال اخیر داده آمایی خوبی در سازمان جغرافیایی کشور و همچنین ارزیابی منابع قابل قبولی انجام داده‌ایم و با تحلیل‌های محیطی توانسته‌ایم نیازهای این حوزه را شناسایی کنیم.

علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه طبق قانون تاسیس این سازمان، هدف اصلی از تاسیس آن تهیه نقشه‌هایی پایه‌مکانی برای کشور بوده است، به وظایف سازمان متبوعش اشاره کرد و گفت: پایه‌ی ارائه چارت‌های دریایی بین‌المللی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بوده است و درآمد ارزی قابل توجهی هم حاصل شده اما متاسفانه هیچگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت نگرفته است و ضروری است سازمان بنادر و دریانوردی این موضوع را پیگیری کند.

نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در سخنانی ضمن معرفی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر متولی ظرفیت سازی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در منطقه ایران است.

علی سلطان‌پور مدیر آب‌نگاری و جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور نیز در مراسم امروز از فعالیت بالغ بر ۳۰ ساله ایستگاه هیدروگرافی شهید رجایی سخن گفت و عنوان کرد: تهیه و به‌روزرسانی استانداردهای لازم برای جمع‌آوری، پردازش و استفاده از داده‌های هیدروگرافی، از الزاماتی است که باید انجام شود.

محمد اکبری صفی آبادی رئیس مرکز آب‌نگاری و اقیانوس‌شناسی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح هم در این مراسم به معرفی، اهداف و وظایف و اقدامات انجام شده در این مرکز پرداخت و توانمندی‌های مرکز آب‌نگاری و اقیانوس‌شناسی در راستای طرح استراتژیک IHO را ارائه کرد.

همچنین بهمن تاج‌فیروز نماینده شرکت‌های مهندسین مشاور نقشه‌برداری و هیدروگرافی در سخنانی به نقش بخش خصوصی در ارتقا برنامه استراتژیک سازمان بین‌المللی هیدروگرافی پرداخت و خواستار سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه هیدروگرافی شد.

محمدعلی شریفی مدیر گروه مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران هم در سخنانی در مراسم امروز هیدروگرافی را یک رشته بین‌رشته‌ای عنوان کرد که نقش فناوری در آموزش آن در مقایسه با سایر رشته‌ها بسیار پررنگ است اما «متاسفانه امکان آموزش آزمایشگاهی آن در ایران در حال حاضر فراهم نیست».

این استاد رشته نقشه‌برداری در عین حال راهکار حل این معضل را نی زهمکاری و مشارکت همه ذینفعان در تغییر نحوه آموزش هیدروگرافی به روش PBL دانست.

پایان بخش مراسم گرامیداشت روزجهانی هیدروگرافی، تقدیر از هیدروگرافان و شرکت‌های مهندسین مشاور نمونه بود که در این بخش محمدحسن خدام محمدی (پیشکسوت نمونه هیدروگرافی)، محمدرضا رستمی‌لر (رئیس اداره عملیات ناوبری و تجهیزات)، پیمان زارعیان (رئیس اداره آبنگاری و نقشه‌برداری مناطق ساحلی) به عنوان هیدروگرافان نمونه سازمان نقشه‌برداری کشور در سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

همچنین از منصور شفیعی (مدیرجمع‌آوری داده‌های دریایی) و حیدر خجسته (کارشناس خبره هیدروگرافی) سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز قدردانی به عمل آمد.
از ستاد کل نیروهای مسلح نیز ناوسالار دوم دکتر حامد دلدار (کارشناس زیرساخت‌های نوین پژوهشی در حوزه هیدروگرافی) و ناخدا یکم حمید حمیدی (کارشناس داده‌های مکانی) به عنوان هیدروگرافان نمونه در سال جاری معرفی شدند.
همچنین در مراسم از آرام پویامهر (کارشناس نقشه‌برداری و هیدروگرافی اداره‌کل مهندسی سواحل و بنادر) و سید ‌صادق بازگشا (کارشناس هیدروگرافی بندر خرمشهر) به عنوان هیدروگرافان نمونه سازمان بنادرودریانوردی تقدیر شد.
محمود حق‌پرست کیسمی( نقشه‌بردار و هیدروگراف) و محمد نعیمی نازپرور( نقشه‌بردار و هیدروگراف) نیز به عنوان هیدروگرافان نمونه شرکت مهندسان مشاور در مراسم روز جهانی هیدروگرافی مورد تجلیل قرار گرفتند.