شناسهٔ خبر: 111467 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

شناسایی بیش از ۵۷۰هزار خانه خالی توسط سامانه ملی املاک و اسکان

ببینید|بازدید معاون اول رئیس جمهور از سامانه ملی املاک و اسکان کشور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید معاون اول رئیس جمهور از سامانه ملی املاک و اسکان گفت: سامانه ملی املاک و اسکان کشور بزرگترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه مسکن کشور بعد از انقلاب اسلامی است که توسط آن بیش از ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به معرفی سامانه ملی املاک و اسکان پرداخت و گفت: سامانه ملی  املاک و اسکان کشور بزرگترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه مسکن کشور بعد از انقلاب اسلامی است که در صورت تکمیل نهایی امکان ارائه آمار نفوس و مسکن را دارا خواهد بود و نیازی به سرشماری ۵ ساله و ۱۰ ساله  و هزینه های دائمی برای این موضوع نخواهیم داشت.

شناسایی بیش از ۵۷۰هزار خانه خالی

وی بیان کرد: این سامانه تحقیقا بدون هیچ گونه اعتبار و پشتیبانی در وزارتخانه ایجاد شده است و بعد از چهل و چند سال که از قانون مالیات برخانه‌های خالی در کشور می گذرد، توانستیم با استفاده از داده های این سامانه بیش از ۵۷۰هزار خانه خالی را شناسایی کرده و به سازمان امور مالیاتی معرفی کنیم .

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از ۳۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در این سامانه از پایگاه‌های اطلاعاتی، کیفیت سنجی و بهره‌برداری شده است، افزود: درماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم یک ضعف وجود دارد. در قانون فقط خود اظهاری ملاک است در صورتی که از طریق خود اظهاری به هیچ کدام از این اطلاعات نمی‌توان رسید و در خود اظهاری کمتر از ۲ میلیون خانوار اطلاعات خود را وارد کردند و مابقی اطلاعات از سایر داده ها و پایگاه های حاکمیتی به دست ما رسید. 

وی در مورد صحت سنجی ۱۰۰ درصدی در مورد اطلاعات گفت: ما باید اطلاعات ۱۹ سامانه را دریافت و باهم کنترل کنیم که مالکان بیش از ۹ میلیون کدپستی مسکونی شناسایی شده که ۳۰ درصد جامعه هدف را شامل می‌شود. 

وی یکی از چالش های سامانه را سازمان ثبت اسناد نام برد و افزود: اطلاعاتی که ما داریم از سال ۹۴ به بعد است که سند تک برگی صادر شده است ولی قبل از آن از دفاتر املاک استفاده و اطلاعات در آن ثبت می‌شد که در اختیار ما قرار نگرفته است.  

 محمودزاده در معرفی سامانه دوم ، سامانه نهضت ملی مسکن گفت: این سامانه برای ساماندهی وضعیت مسکن کشور و کمک به نهادهای حاکمیتی است که در برنامه ریزی مسکن بسیار کارگشاست. این سامانه بصورت ویژه در وزارت راه و شهرسازی کار شده است و از جمله اقداماتی که در این سامانه انجام شده است بیش از ۵/۵ میلیون متقاضی درطرح نهضت ملی ثبت نام کردند و بیش از ۲۵۷ هزار نفر برای ودیعه مسکن ثبت نام کردند. این تعداد ثبت نامی ودیعه مسکن مربوط به فاز سوم این طرح و برای امسال است. 

سامانه طرح نهضت ملی مسکن سامانه‌ای برای رصد اطلاعات

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تشریح سامانه طرح نهضت ملی مسکن گفت: در این سامانه مشخصات هویتی  تمام افراد ثبت‌نام شده و اعضای خانواده شان و این‌که به چه پروژه ای وصل شدند ثبت شده است و میزان آورده مالی و غیره در این سامانه قابل رصد است.  

وی  درمورد سامانه سوم گفت: سامانه تسهیلات کمک ودیعه مسکن طوری طراحی شده است که نیاز به مراجعه متقاضی به هیچ دستگاهی وجود ندارد و متقاضی به صورت الکترونیکی خدمات دریافت می کند.

سامانه بعدی، سامانه تسهیلات ساخت مسکن است و تسهیلاتی است که به خود مالکان داده می شود که در بخش خصوصی نیز ساخت و ساز داشته باشیم.

اختصاص ۴۰۰ هزار واحد  مسکونی برای دهک های اول تا سوم

محمودزاده درادامه با اشاره به ساخت ۴ میلیون مسکن درطرح نهضت ملی مسکن که برنامه دولت سیزدهم در چهار سال است، گفت : برای ساخت این تعداد واحد مسکونی برنامه ریزی شده است و برای تمام استان های کشور سهمیه تعیین شده و ساخت دومیلیون واحد مسکونی آغاز شده است.  از دو میلیون واحد فاز اول ۴۰۰ هزار واحد  مسکونی برای دهک های اول تا سوم است. تفاهم‌نامه ای با کمیته امداد و بهزیستی  برای شناسایی افراد منعقد شده است و  ۵۲۰ هزار خانوار شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اجرای ۱۵ درصد از اجرای طرح نهضت ملی در بافت فرسوده افزود: وظیفه طرح نهضت ملی مسکن در این بخش بازسازی  بافت های فرسوده است و۴۵۰ هزار  تسهیلات به  خود مالکان برای رونق به بخش خصوصی لحاظ شده است و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای مسکن روستایی است و ۱۵۰ هزار واحد هم برای اجاره داری حرفه ای است.

تامین زمین برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه زمین برای  یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تامین زمین انجام شده است و تقریبا برای دوسال اول برای همه استان ها به غیر از کردستان و گلستان و مازندران تامین زمین انجام شده است.

وی در مورد جذب سرمایه‌های خرد گفت: برای جذب سرمایه، مصوبات بورس را گرفته ایم و این امکان در حال حاضر مهیاست و یکی دومورد پروژه از سوی بانک مسکن نیز آغاز شده است.

وی درادامه افزود: در مجموع در حوزه شهری ۵۶۷ هزار واحد مسکونی  و در حوزه روستایی۱۵۸ هزار واحد مسکونی در حال اجراست. پروژه هایی که آغاز شده اند ۴۴۰ هزار واحد است وخود مالکین ۲۰۳ هزار واحد مسکونی که در مجموع یک میلیون سیصد و شصت و هشت هزار واحد مجموع پروژه‌هایی هستند که شروع شده و تا پایان شهریور ماه قریب به یکصد هزار واحد مسکونی تحویل داده خواهد.