شناسهٔ خبر: 111469 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان انجام پذیرفت؛

تعیین تکلیف مشکلات طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان

شورای مسکن استان اصفهان در هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان ضمن تاکید بر ارائه تدابیر لازم برای نیازمندان واقعی مسکن که امکان واریز وجه نهضت ملی مسکن را ندارند، پیرامون پالایش و مشکلات اجرایی این طرح تصمیم گیری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان با حضور سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر اعضا با موضوع ارائه گزارشی از نهضت ملی مسکن استان، پالایش و تعیین تکلیف متقاضیان، تامین اراضی جهت متقاضیان ثبت نام شده شامل اراضی دولتی و اراضی مازاد و سایر دستگاهها، پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و... برگزار شد.  

 در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر طبق آخرین آمارها بیش از ۴۲۲ هزار نفر برای بهره مندی از مزایای طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان اصفهان اقدام به ثبت نام کردند که تا کنون افزن بر ۱۲۳ هزار نفر حائز شرایط اولیه شدند.  

 وی افزود: از این میزان بیش از ۳۲ هزار متقاضی تایید نهایی شدند و بالغ بر ۲۱ هزار نفر نیز واریزی وجه داشتند.  

 قاری‌قرآن با اشاره به اینکه بیش از نیمی از زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح در سطح استان اصفهان تامین شده است اذعان داشت: تا کنون از متقاضیان ثبت نام شده برای طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان، بیش از ۳۸ هزار نفر انصراف داده و افزون بر ۱۹۵ هزار نفر به دلیل دارا نبودن شرایط لازم رد درخواست شدند.  

استاندار اصفهان پس از استماع گزارشات ارائه شده در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات ساخت و سایر موارد مرتبط اظهار داشت: بر اساس این گزارش‌ها از مرحله تایید نهایی تا مرحله واریز پول کاهش قابل توجهی وجود دارد که می‌بایست در این زمینه کار کارشناسی صورت پذیرد و پیشنهاداتی ارائه شود چرا که هدف نهایی این طرح‌ها، ساخت مسکن برای افراد ضعیف‌تر در جامعه است.  

وی با بیان اینکه هیات مدیره بانک مسکن به شدت علاقه‌مند هستند که استان‌ها پیشنهادهای عملیاتی در حوزه بافت فرسوده و سایر امور در ساخت مسکن را ارائه دهند، تاکید کرد: می‌بایست در این زمینه با همفکری بانک مسکن و بر اساس پیشنهادهایی که ارائه می‌شود برای افرادی که امکان واریز پول ندارند و نیازمند واقعی مسکن هستند تدبیری اندیشیده شود.  

مرتضوی در زمینه مجموعه ثبت نام کنندگان برای این طرح بیان داشت: می‌بایست فرمانداران در شهرستان‌ها در زمینه پالایش و کنترل و نظارت اعمال نظر کنند تا پیشگیری و پیش بینی‌های لازم نسبت به بروز مسائل و مصائبی که در مسکن مهر وجود داشت، بعمل آید.  

استاندار اصفهان با اشاره به معضل آب گفت: موضوع طرح و برنامه با افق‌ها و چشم اندازها در تامین آب می‌بایست توسط مجموعه آب منطقه‌ای و وزارت نیرو دنبال شود تا اصفهان در شرایط کنونی خود وضعیت مناسبی را پیدا کند و در مورد افق و چشم انداز آینده هم پیش بینی لازم را داشته باشد و افقی را برای خود تعریف کرده باشد.  

وی اضافه کرد: در مورد وجود مشکلاتی نظیر تامین آب و بعضی زیر ساخت‌ها از جمله برق، باید مکاتبه صریح انجام شود، همچنین وزارت نیرو و وزارت نفت متولی ایجاد زیرساخت‌ها هستند و بر اساس قانون هم باید نسبت به تامین زیرساخت‌ها اقدام‌های لازم را انجام دهند.  

مرتضوی یادآور شد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مجموعه راه و شهرسازی استان باید نسبت به برگزاری کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی با فاصله زمانی نزدیک‌تری اقدام کنند تا باقیمانده شهرها و شهرستان‌هایی که هنوز تعیین زمین‌های آنها تکلیف نشدند به سرانجامی برسد.  

گفتنی است: در این جلسه پیرامون پالایش متقاضیان، تأمین اراضی، تعیین تکلیف متقاضیان در شهرهای فاقد اراضی لازم و... بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری شد.