شناسهٔ خبر: 111657 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جلسه مشترک مقامات حمل‌ونقل ایران و تاجیکستان مطرح شد؛

تاکید بر افزایش میزان ترانزیت میان تهران و دوشنبه/تدوین سند جامع حمل‌ونقل توسط دو کشور

ببینید | برگزاری نشست مشترک معاونت حمل و نقل ایران و تاجیکستان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار هیات تاجیکی ضمن اشاره به مشترکات فرهنگی و مذهبی و منافع مشترک ایران و تاجیکستان بر لزوم افزایش میزان حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده،‌ معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار هیات تاجیکی که طی سفر به تهران و بنا به درخواست این کشور،‌ برگزار شد، با اشاره به وجود مسیرهای مشترک میان دو کشور بر ضرورت افزایش ترانزیت و صادرات و واردات ایران  تاجیکستان تاکید کرد و گفت: ایران برای هرگونه همکاری در شقوق مختلف حمل‌ونقل از جمله جاده‌ای، ‌ریلی،‌ دریایی و هوایی آمادگی دارد.

وی افزود:‌ ایران مسیری به سمت دریای آزاد است و کشورهای آسیای میانه به راحتی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: بنادر ایران نیز آمادگی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور تاجیکستان را دارد و با توجه به وجود کریدورهای مشترک می‎توان همکاری‎های دو یا چند جانبه داشته باشیم.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد:‌ باید کریدورهای ترانزیت جاده‌ای و ریلی را افزایش دهیم  و در این مسیر سایر کشورها را نیز همراه کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر تشکیل کمیته حمل‌ونقل میان دو کشور گفت: می‌توان در این کمیته همه شقوق مختلف حمل‌ونقل با حضور بخش خصوصی و مقامات حمل‌ونقل دو کشور همه موضوعات این حوزه را مورد بررسی قرار داد تا میزان تجارت میان ایران و تاجیکستان با افق بلند مدت در زمینه های مختلف افزایش یابد.

افندی‌زاده با اشاره به رشد حمل و نقل ریلی ایران و تاجیکستان در سال گذشته و سال جاری پیشنهاد داد کمیته ریلی در اسرع وقت برگزار شود.

همچنین در این جلسه بر همکاری‌ها در خصوص حضور طرف تاجیکی در بنادر ایران به ویژه بنادر جنوبی (چابهار) برای دسترسی به آب‌های آزاد تاکید شد و افزایش حمل محصولات و بارها به صورت ریلی و جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی و راه ‌اندازی خط هوایی حمله کالا و بار (کارگو) و لزوم فعال‌سازی کریدور موسوم به KTAI شامل کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از طریق سازمان همکاری اقتصادی اکو از دیگر موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود.

اعلام آمادگی برای بررسی حذف متقابل یا کاهش عوارض ناوگان جاده‌ای دو کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

ارائه تخفیف به تاجیک‌ها برای افزایش مناسبات ریلی، اعلام آمادگی برای همکاری در بنادر به ویژه بندر چابهار و تشکیل شرکت مشترک ایرانی- تاجیکی برای استفاده از چابهار از پیشنهاداتی بود که توسط مقامات ایرانی در این دیدار مطرح شد.

همچنین در ادامه جلسه لزوم همکاری در کریدورهای منطقه‌ای و پیگیری موضوع تاسیس مرکز لجستیک توسط شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و در نهایت مقرر شد در اسرع وقت نظرات و پیشنهادات دو طرف بررسی و مبادله شده و طی نشستی در تهران یا دوشنبه سند جامع در حوزه حمل و نقل تدوین و امضا شود.