شناسهٔ خبر: 111709 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سفر به اصفهان مطرح شد؛

تاکید بر اقدام فعالانه شهرداری‌ها در زمینه متقاعدسازی مردم برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده

بازدید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جریان سفر به شهرهای بادرود، نطنز و قمصر در استان اصفهان بر متقاعدسازی مردمی و تهیه بسته‌های تشویقی شهرسازانه برای تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی در این سفر به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شوای اسلامی و رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده حوزه انتخابیه شهرستان‌های بادرود، نطنز و قمصر از پروژه‌های بازآفرینی محلات هدف این شهرستان بازدید کرد.

همچنین آئینی در این سفر با شهرداران، دهیاران و مسوولان محلی بادرود، نطنز و قمصر نشست‌های جداگانه برگزار کرد و به بررسی مسایل، مشکلات و موانع موجود برای تسریع در نوسازی این مناطق پرداخت.

آئینی در این نشست‌ها از شهرداران خواست تا با ارایه تخفیفات ویژه در بافت‌های فرسوده از جمله تخفیف ۱۰۰ درصدی در صدور پروانه ساخت و نیز تسریع در صدور مجوزها، مالکان و سازندگان را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند.

به گفته آئینی مالکان می‌توانند در دوران جا به جایی و ساخت از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که مبلغ آن ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه است و علاوه بر آن از محل تسهیلات ویژه نوسازی به عاملیت بانک مسکن، وام‌هایی در نظر گرفته شده که مبلغ آن در شهرهای مختلف متفاوت است اما در همه آنها مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به صورت صفر درصد و بدون سود بانکی است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی نقش مردم و متقاعدسازی آن‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده را بسیار مهم و گام نخست در این امر برشمرد و گام دوم را  فراهم کردن فضای تشویقی برای توسعه‌گران و انبوه سازان عنوان کرد. به گفته او بسته تشویقی مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که برای سازندگان توجیه اقتصادی نوسازی در بافت‌های فرسوده را ایجاد کرده و آن‌ها را از ورود به بازارهای سرمایه‌ای موازی باز دارد. 

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی در بخشی از دیگر از سخنان خود از راه‌اندازی نهضت بهسازی معابر خاکی خبر داد و خواستار این شد که شهرداری‌ها مشخصات معابر خاکی محلات هدف را به شرکت بازآفرینی شهری ارایه کنند تا اعتبار لازم برای بهسازی و آسفالت معابر خاکی فراهم شود و طی سه سال آینده تمام معابر خاکی محلات هدف بهسازی شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه از بافت فرسوده و بازار قدیمی نطنز بازدید کرد و در دیدار اختصاصی با شهردار و اعضای شورای و مدیران شهرداری نظنز در خصوص راه کارهای شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده نطنز به بحث و گفتگو پرداخت.