شناسهٔ خبر: 111818 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اعلام کرد؛

پیش‌بینی ۱۲ تا ۱۶ ماه زمان برای احیای خلیج گرگان/ قرارداد مرحله اول پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان است/ آغاز عملیات لایروبی کانال‌ها تا پایان فصل تابستان

خلیج گرگان مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان مبلغ قرارداد منعقده با پیمانکار پروژه احیای خلیج گرگان را در مرحله اول بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورتی که تمامی کارها به صورت مطلوب پیش برود، پیش‌بینی ما این است که ۱۲ تا ۱۶ ماه برای اتمام کار، زمان نیاز باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الله یار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان صبح امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رادیویی با مرکز صدا و سیمای استان گلستان، گفت: در ارتباط با لایروبی کانال‌های آشوراده، چپاقلی و خوزینی در جزیره آشوراده که مطالعات آن ۷ سال طول کشید، در نهایت با پیوست دستور رئیس جمهور مبنی بر لایروبی و اقدام فوری برای جلوگیری از تشدید خشک شدن جزیره آشوراده و تالاب میانکاله، اقدامات فنی و مهندسی و به‌روزرسانی هیدروگرافی جزیره و کارهای توپوگرافی را شروع و در امتداد این کارها نقشه‌های هوایی لازم را تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه مطابق دستور رئیس جمهور، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب و مقدمات لازم برای حضور پیمانکار و مستقر شدن آن در منطقه فراهم شد، افزود: در حال حاضر با رعایت الزامات زیست محیطی و همراهی خوب اداره‌کل محیط زیست استان، دو دایک (سد خاکی) را تعریف کردیم که محل تخلیه رسوبات از کانال آشوراده است. این روزها ۶ دستگاه بیل مکانیکی مشغول احداث دایک هستند که برابر برنامه زمان‌بندی بعد از احداث دایک، انشاءالله لایروب‌ها به منطقه وارد می‌شوند و ما می‌توانیم به صورت جدی پیگیر بحث لایروبی بشویم.

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اضافه کرد: خوشبختانه اعتبارات لازم در رابطه با احیای خلیج گرگان تاکنون به موقع پرداخت شده است و سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور مبلغی را به حساب سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت کرده است و ما هم در همان راستا قراردادی را با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد کردیم و برای تجهیز کارگاه و ورودی تجهیزاتشان، پیش‌پرداخت‌های اولیه را به استناد الزامات و ملازمات قرارداد فیمابین انجام داده‌ایم و خوشبختانه تا این لحظه از نظر تخصیص اعتبار و پرداخت صورت وضعیت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، هیچ مشکلی نداریم.

اسعدی با اشاره به گذشت چهار ماه از دستور رئیس جمهور برای انجام اقدامات لازم جهت احیای خلیج گرگان، در رابطه با اقدامات صورت گرفته تاکنون، گفت: ما منتظر تخصیص اعتبار و ترک تشریفات انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا بودیم که خوشبختانه این مراحل را طی کردیم؛ این در حالی بود که همزمان عملیات اجرایی را هم شروع کرده بودیم. خوشبختانه از دو هفته قبل قرارداد فیمابین پیمانکار و کارفرما به صورت کامل منعقد و پیش‌پرداخت اولیه هم برای تجهیز کارگاه پرداخت شده است و قرارگاه طبق برنامه زمانبندی کارها را پیش می‌برد و انشاءالله در همین فصل تابستان کار لایروبی آغاز خواهد شد.

وی درباره مبلغ قرارداد هم عنوان کرد: قراردادی که منعقد شده است بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در مرحله اول است که بر اساس صورت وضعیت و طبق  اصول قراردادی به پیمانکار پرداخت خواهد شد. مشروط به اینکه عملیات اجرایی و تمامی کارها به صورت مطلوب پیش برود، پیش‌بینی ما برای اتمام کار بین ۱۲ تا ۱۶ ماه است چرا که ما رعایت برخی الزامات محیط زیستی را هم در این رابطه داریم؛ در واقع این مسائل باعث می‌شود که برای اتمام پروژه، این زمان مورد نیاز باشد.