شناسهٔ خبر: 111884 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان:

زلزله چارک به ۵۴۰ واحدمسکونی شهری و روستایی آسیب زد/پیشنهاد تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیاردتومانی برای بازسازی واحدهای زلزله‌زده و معابر

بازسازی مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اشاره به اینکه زلزله چارک هرمزگان با بزرگی ۵.۶ به۵۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب زد از پیشنهاد تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیاردتومانی برای بازسازی واحدهای زلزله‌زده خبر داد.

شهریار نوری‌زاده مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص میزان خسارات وارده به واحدهای مسکونی زلزله زده در چارک استان هرمزگان اعلام کرد: ارزیابی‌ها از زلزله چارک در بندر لنگه هرمزگان با بزرگی ۵.۶ در تاریخ ۴ تیرماه، حاکی است که بیشتر واحدهای مسکونی آسیب دیده فاقد استحکام لازم هستند و زلزله به ۴۰۰ واحد شهری و روستایی آسیب زد که باید نوسازی شوند. همچنین در شهر چارک که مرکز بخش است حدود ۱۴۰ واحد تعمیری ارزیابی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان در خصوص میزان خسارت‌ها توضیح داد: در زلزله فین بندرعباس در مجموع ۲۵۰ میلیون تومان به هر واحد خسارت وارد شد و  در سیل شرق هرمزگان برای هر واحد خسارت دیده ۲۰۵ میلیون تومان تخصیص یافته است اما با توجه به تورم پیشنهاد دادیم تا تسهیلات اختصاصی به هر واحد آسیب دیده ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

نوری‌زاده افزود: در مجموع برای بازسازی واحدها زلزله زده و همچنین بهسازی معابر بنیاد مسکن پیشنهاد تخصیص ۱۵۰ میلیاردتومان را داده است که از این میزان ۱۴۰ میلیاردتومان برای بازسازی واحدهای مسکونی و ۱۰ میلیاردتومان برای بهسازی معابر است.

وی توضیح داد: برای بازسازی واحدهای زلزله زده پیشنهاد بنیاد مسکن ۳۰۰ میلیون تومان برای هر واحد است که از این میزان ۲۳۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره با سود ۵ درصد و ۷۰ میلیون تومان بلاعوض است.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان یادآور شد: هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون تومان برای بهسازی واحدهای مسکونی روستایی تصویب شده که سود بازپرداخت تسهیلات آن ۴ درصد است که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

تسریع در ابلاغ مصوبات بازسازی و مصوبات سیل مرحله دوم حوزه شرق هرمزگان

نوری‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم در خصوص زلزله و بازسازی نگرانی‌هایی دارند امیدواریم که در ابلاغ مصوبات بازسازی و همچنین مصوبات سیل مرحله دوم حوزه شرق هرمزگان تسریع شود تا واحدهای مسکونی خسارت دیده سریع‌تر آغاز شود.