شناسهٔ خبر: 112080 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه صادر کرد؛

بارش‌های رگباری و تندباد لحظه‌ای در مناطق مستعد/احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده

فرودگاه توفان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی و تقویت بارش‌های رگباری و شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه اول رشد ابرهای همرفتی و تقویت بارش های رگباری با رعدوبرق بوده و از روز دوشنبه سیزدهم تیرماه آغاز شده و تا سه‌شنبه چهاردهم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ اعلام شده که منطقه اثر آن برای روز دوشنبه هرمزگان، جنوب کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان خواهد بود.

روز سه‌شنبه هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان در گیر این سامانه می‌شوند.

جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان کهن‌سال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد و آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه بوده و از روز دوشنبه سیزدهم تیرماه آغاز شده تا سه‌شنبه چهاردهم ادامه دارد.

نوع مخاطره وزش بادشدید تا خیلی شدید، توفان گردوخاک خواهد بود و منطقه اثر آن در روز دوشنبه و سه‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، کاهش محسوس دما، احتمال خسارت به تاسیسات، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها، برخی ساعات افزایش غبار در مناطق مرکزی و شرقی استان و احتمال تاخیر یا لغو برخی پروازها خواهد بود.

سازمان هواشناسی به خودداری از قرارگیری در فضای باز، منع فعالیت‌های کویر نوردی در شمال غرب استان، احتیاط تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال استان، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اقدام لازم توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه کرده است.