شناسهٔ خبر: 112131 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد؛

بازنگری و اولویت‌بندی نیازهای محلات هدف اسلامشهر

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در دیدار با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر بازنگری و اولویت‌بندی نیازهای محلات هدف اسلامشهر تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی شریفیان نماینده مردم تهران، شمیرانات، شهرری و اسلامشهر به همراه حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر با محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت و گو کرد.

در این نشست شریفیان با اشاره به این که شهرستان اسلامشهر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: اسلامشهر به لحاظ زیرساخت‌ها جزو مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود، محله میان‌آباد و شهرک امام حسین (ع) فرسوده‌ترین بافت‌های استان تهران را دارند و ساکنان این محلات با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر نیز با بیان اینکه تناسب سرانه‌ها در اسلامشهر رعایت نشده است، عنوان کرد: مطالعاتی در خصوص نیازمندی‌های این شهرستان صورت گرفته و اقدام‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است. برای مثال جمعیت میان‌آباد و شهرک امام حسین(ع) که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌روند، رو به افزایش بود که با کنترل رینگ پیرامونی این دو محله مانع از افزایش جمیعت این محلات شدیم. شهرک امام حسین(ع)  ۴۵ سال قدمت دارد اما با توجه به این که ساخت و سازها غیررسمی بوده، تمام سازه‌ها مشکل دارند.

به گفته فرماندار اسلامشهر، در این شهرستان ۱۰۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۹ هزار و ۴۲۱ واحد مسکونی درآن ساخته شده و ۲۴ هزار و ۸۶۸ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن‌ هستند.

وی با بیان این که در این شهرستان اکثر ادارات همکاری خوبی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارند، اظهارکرد: بر اساس برآوردهای انجام شده ساخت سوله بحران، فضای ورزشی و جمع‌آوری آب‌های سطحی از موضوعات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد.

در ادامه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر تشکیل ستاد بازآفرینی شهرستان تاکید کرد و گفت: در جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان‌ باید نیازسنجی و مهم‌تر از آن تجدید نظر صورت گیرد زیرا سیاست‌ها و رویکردها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در گام دوم نیز باید برای رفع این نیازها برنامه مشخص تهیه شود، بر اساس قانون باید ۳۰ درصد از اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌ها به این حوزه اختصاص یابد که این مهم باید در برنامه‌ها گنجانده شود.

آئینی با اشاره به این که تعداد واحدهای ناپایدار در اسلامشهر بسیار بالاست، تصریح کرد: در این مسیر می‌توان از ظرفیت‌های قانونی مانند تبصره ۱۱ قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که شرکت بر آن تاکید دارد بهسازی معابر خاکی است و تاکنون قریب به هزار تن قیر به اسلامشهر تخصیص داده‌ایم. تصمیم بر این است تا ۳ سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری وجود نداشته باشد. موضوع مهم دیگر نیز استفاده از گروه‌های جهادی متخصص برای نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی در این باره تصریح کرد: ساکنان بافت‌های فرسوده عموما به تنهایی قادر به نوسازی نیستند و گروه‌های جهادی متخصص می‌توانند با حضور در محلات ساکنان را به تجمیع تشویق کنند. از سوی دیگر شهرداری‌ها باید بسته‌های تشویقی شهرسازانه در اختیار سازندگان و مالکان قرار دهند از جمله ارایه پروانه ساخت رایگان و یک طبقه تراکم اضافه که نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران جهت ورود به بافت‌های فرسوده دارد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سال جاری برای محله میان‌آباد برنامه ویژه‌ای تدوین خواهیم کرد.