شناسهٔ خبر: 112215 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تفاهمنامه اخیر با روسیه فرصتی مهم جهت تکمیل کُریدور ریلی شمال-جنوب/ تمایل روس‌ها به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران/ الزامات افزایش ترانزیت کالا با روسیه تا سقف ۱۰ میلیون تن

ببینید | انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از کریدور شمال_جنوب با همکاری روسیه معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جزئیات تفاهمنامه اخیر با روسیه را که هدف آن افزایش ترانزیت کالا بین دو کشور تا سقف ۱۰ میلیون تن است، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی شامگاه دوشنبه ۱۳ تیرماه با حضور در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما، ضمن اشاره به حجم بالای روابط تجاری میان ایران و روسیه، به تفاهمنامه اخیر و توافقات دو کشور برای توسعه زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل جهت تسهیل در صادرات و واردات کالا پرداخت و گفت: ایران می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت روسیه باشد.

وی افزود: در سفر اخیری که به روسیه داشتیم بر سر ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن کالا با روسیه به توافق رسیدیم که از طریق خاک ایران، تبادلات جدید بین روسیه و کشورهای مختلف ایجاد شود. کریدور شمال – جنوب از مهمترین کریدورهایی است که می‌تواند این هدف را محقق کند. از آنجا که راه ارتباطی ایران و روسیه یا از طریق دریاست یا شبکه ریلی، اگر ما بتوانیم شبکه ریلی خودمان را تقویت کنیم و ناوگان خودمان را افزایش دهیم، قطعا می‌توانیم به این رقم توافق شده ترانزیت برسیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه آنچه برای روسیه مهم است، سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، بندر عباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه است،  اضافه کرد: امیدواریم هم دولت ایران و هم دولت روسیه از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به عدد ۱۰ میلیون تن ترانزیت بین دو کشور برسیم. ما در سال گذشته کلا ۱۱.۵ میلیون تن ترانزیت کالا داشته‌ایم و لذا این ۱۰ میلیون تن در صورت تحقق، یک رقم بسیار خوب است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تفاهمنامه اخیر با روسیه ما در زمینه‌های مختلف حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی به توافقات بسیار خوبی رسیده‌ایم و شخص وزیر راه و شهرسازی نیز بر عملیاتی شدن این تفاهمنامه تاکید دارد که امیدواریم با اقداماتی که انجام خواهیم داد، این مسئله محقق شود.

افندی‌زاده گفت: با روسیه در زمینه ۲۸ پرواز در هفته به توافق رسیده‌ایم و صحبتی که مطرح شد این بود که از نقاط مختلف روسیه به نقاط مختلف ایران بتواند این پروازها انجام شود و تجار و گردشگران ما بتوانند ارتباطات با یکدیگر را برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق مفاد این تفاهمنامه قرار شد تا پایان سال ۲۰۲۲ قرارداد برقی کردن خط ریلی اینچه برون به گرمسار با وامی که دولت روسیه در اختیار ایران قرار خواهد داد، منعقد شود و در سال آینده میلادی به اجرا دربیاید. حتی توافق شد که در همین قرارداد طراحی پروژه رشت به آستارا را هم انجام دهیم و بتوانیم ۱۶۰ کیلومتر را هم عملیاتی کنیم که از بندرعباس به سمت آستارا، آذربایجان و روسیه، یک خط ریلی مستقیم داشته باشیم که می‌تواند کریدور شمال – جنوب را با توانمندی بالا به پیش ببرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: البته برای محقق شدن این میزان ترانزیت باید شبکه حمل و نقلی ما تکمیل شود و ظرفیت بنادر ما افزایش پیدا کند و تبادلاتی در زمینه واگن و لکوموتیو داشته باشیم که البته در این زمینه هم صحبت کرده‌ایم.

افندی‌زاده درباره اهمیت خط آهن رشت – آستارا هم عنوان کرد: چنانچه این خط ریلی کامل شود ما می‌توانیم از خلیج فارس و از طریق بندر عباس به آذربایجان و سپس روسیه و بعدها حتی به اروپا وصل شویم و لذا این پروژه شاید جزو پروژه‌های شماره یک کشور ما محسوب می‌شود که امیدواریم با توجه به این فرصتی که به وجود آمده است، ما بتوانیم این شبکه ریلی را تکمیل کنیم.

وی افزود: ما همچنین باید شبکه ریلی بندر چابهار را هم توسعه دهیم. روسیه بسیار علاقه‌مند است که در چابهار سرمایه‌گذاری انجام دهد و اگر ما شبکه ریلی بین چابهار تا سرخس را کامل کنیم، این شبکه به علاوه شبکه بندر عباس – آستارا – آذربایجان می‌تواند یک مکمل برای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی بین ایران و روسیه باشد.